15. – 16. september kan du høre inspirerende foredrag fra noen av de beste foredragsholderne innen radio. Her kan du lære hvordan du kan få lytteren til å høre på det du har å si, få gode tips til hvordan redaksjonen kan fungere bedre sammen, møte store radiostjerner fra utlandet, i tillegg til å treffe gode kollegaer fra hele bransjen.
Programmet lanseres fortløpende på radiodager.no og allerede nå er flere høydepunkter sluppet.
Herreavdelingen – suksess med ingenting i 20 år
Suksessprogrammet Herravdelingen har i 20 år lykkes med å lage et program uten innhold. Hver tirsdag har lyttere sendt inn spørsmål til Herreavdelingen. Programlederduoen Yan Friis og Finn Bjelke har ikke klart å svare korrekt på ett av dem.
– Vi har tro på å lykkes med innholdet før eller senere, antageligvis senere, sier programleder Finn Bjelke.
Programmet var tidlig ute med å ha direkte kontakt med lytterne underveis i sendingene.
– Vi var de første som tok i bruk telefax, såkalt IRC-chatt, SMS og Facebook. Den nære kontakten har skapt noe som minner om en familie, sier Bjelke.
På Radiodager møter du de tilårskomne herrene bak programmet i samtale med den langt yngre Sarah Natasha Melbye.
Dansk Podcast suksess
Her treffer du også Tim Hinman og Krister Moltzen i spissen for Third Ear som er Danmarks mest populære podcastere. På sin egen hjemmeside beskriver de seg som et digitalt magasin, hvor historier fortelles med ord, lyd og bilder.
Third Air ble dannet i asken etter nedleggelsen av «Montageafdelingen i DR P1» (danskenes ekvivalent til Radiodokumentaren NRK P2) og har gjennom sine gjenkjennelige høykvalitetsdokumentarer fra virkeligheten har vokst til å bli Danmarks største podkast.
Kan nyheter være engasjerende og inspirerende? Og er en god historie alltid en dårlig historie?
Hvordan kan tradisjonelle nyhetskringkastere opprettholde en autentisk og troverdig stemme i et stadig mer fragmentert medievirkelighet? Ulrik Haagerup er nyhetsdirektør i Danmarks Radio, og hans visjon om konstruktive nyheter har blitt en trend hos mange almennkringkastere. En god nyhet behøver ikke være død, ødeleggelse og elendighet – det kan også være inspirasjon og nye løsninger.
Haagerups ideer har fenget. BBC har søkt hans råd, han har veiledet fransk fjernsyn. I Nederland er konstruktiv journalistikk blitt eget universitetsfag. Både finske Yle og svenske SVT har konstruktive nyheter som journalistisk mål og metode. Det har også tyske Die Zeit og amerikanske Huffington Post.
Vis meg jingelen din, så skal jeg si deg hvem du er
Hvorfor har vi jingler? – hvorfor låter landets radiokanaler slik de gjør? Bli med inn i arbeidshverdagen og se hvordan landets beste imaging produsenter jobber. Hvordan lager de jingelen du nettopp spilte på lufta?
Aleksander Lilleøien (MTG), Marius Hansen (NRK), Lars Petter Berg (Bauer Media) og Vidar Brennodden (NRK) viser deg.
Her blir det god lyd, og nyttige tips til hvordan bevisst bruk jingler og sweepere vil gjøre en sending bedre.
Radiodager Norge arrangeres torsdag 15. og fredag 16. september på UBC Ullevål stadion i Oslo, samme sted som i fjor. Tradisjonen tro blir det arrangementer i plenum første dag og sesjoner i tre linjer hele fredagen. Radiodager avsluttes fredag kveld med prisutdelingen Prix Radio.
Her melder du deg på konferansen