Radiolederdebatt på Radiodager 2019: F.v: Sigrid Sollund, debattleder. Kenneth Andresen, P4. Aslak Skretting, Norsk Lokalradioforbund. Cathinka Rondan, NRK, Jim Receveur, Bauer FOTO: Tor Erik Schrøder
Radiodager

Hyggelig stemning under radiolederdebatt

Det var mest av alt en gemyttlig stemning når radiosjefene møttes til debatt på Radiodager 2019. Det var to nye ledere denne gangen og debatten dreide seg mest om nye former for lyd. 

I panelet deltok selvsagt leder i Norsk Lokalradioforbund, Aslak Skretting, som påpekte at radiobransjen nå har et rekrutteringsproblem ved at lokalradioene sliter med å friste nye unge medarbeidere.

Lokalradio har tidligere fungert som en første mulighet for unge til å lage radio og mange har siden gått over til NRK og andre rikskanaler.

Det var forøvrig en bred positiv innstilling til podkast, der Bauers nye direktør Jim Receveur var mest tydelig på at dette er fremtiden. P4-sjef Kenneth Andresen mener også at podkast er på vei oppover, men er usikker på hvordan man skal tjene penger på det.

NRKs nye radiosjef Cathinka Rondan, som selv har bakgrunn fra produksjon av podkaster, påpekte at avisene nå kaster seg over podkast fordi de tror det er et marked i det.

Receveur har tro på at mange vil kaste seg over podkast i årene som kommer og var positiv til det. Der kan det dukke opp mange talenter som radio kan bruke, mente han og viste til tv-programledere som har begynt på Youtube.

Alle påpekte viktigheten av innhold og for lokalradioene er det lokale innholdet det viktigste, mente Aslak Skretting. Kenneth Andresen mente at det var viktig med norske stemmer, men var bekymret over den mulige konkurransen fra internasjonale giganter.

Han mente at det kanskje viktigste i fremtiden var at radioaktørene beholdt kontrollen over distribusjonen og at ikke aktører som Google eller TuneIn kan bestemme hva lytteren skal få lov til å høre.

Receveur var ikke helt enig og påpekte at lytteren kommer til å velge de kanalene de vil og dermed bestemme hvordan fremtiden vil bli for radio, uavhengig av hva slags plattform radioselskapene ønsker at de skal høre på.

 

Om forfatteren

blank

Kyrre Dahl

Kyrre Dahl har over 30 års erfaring som programleder og journalist i radiobransjen. Han driver bransjenettstedet radionytt.no, jobber for bl.a. Radionyhetene og diverse lokalradioer. Dahl er også nettredaktør på lokalradio.no.

Legg til kommentar

Klikk her for å legge igjen en kommentar