Spotify kom med en ganske dyster spådom om framtiden for radio i dag. Fra deres side er det streaming som betyr alt, i hvert når det gjelder musikk.
NB: PRIX RADIO STREAMES LIVE I KVELD: LIVESTREAM HER
– Alt som ikke er streaming er gammeldags. Det var det relativt kontroversielle budskapet David Cooper fra Spotify startet med i sin sesjon på Radiodager Han var soleklar i sin spådom at streaming vil bli den dominerende måten å høre musikk på i fremtiden.
Spotify har nå streamet mer enn 5 milliarder sanger, fortalte Cooper. Han var også stolt av at de som bruker Spotify hører på musikk 2 timer hver dag. Halvparten av all lytting er brukerinitiert, altså er det mange som hører aktivt og ikke bare lar det stå på i bakgrunnen.
Han fortalte også at lytterne tenker annerledes enn radiofolk. Når lytterne lager playlister går de i liten grad etter sjanger, men lager heller musikklister ut fra hva gjør når de hører på musikken. Blant annet eksisterer det 39 000 aktive lister for dusjen, altså musikk som folk har laget for å høre i dusjen.
Det er Big Data som er bakrunnen for suksessen til Spotify, mente Cooper, særlig når det gjelder annonsesalget. Det er gammeldags å tenke at man når eldre menn med Classic Rock og yngre kvinner med Pop, slik man gjerne gjør i tradisjonell radio. Ved å tilby annonser som er mer personlig rettet kan man være et steg foran konkurrentene
Spotify Running er en ny app selskapet har lansert, som kan måle hvor fort lytteren beveger seg og dermed gi musikk som passer til rytmen. Når man er på vei en oppoverbakke, går musikken saktere, men tempoet øker raskt i nedoverbakke.
På den annen side er Cooper optimist på lydens vegne. – Flere mennesker vil høre på mer audio, sa han. Han mente også at radio fortsatt har en stor påvirkning når det gjelder å få fram nye artister. Fortsatt kan mange porgramledere på radio nå flere mennesker med en sending enn man kan nå via logaritmer når det gjelder ukjent musikk.