Kunstig intelligens vil spille en altomfattende rolle i vårt moderne samfunn, og vil påvirke hvordan vi lever, leker, lærer og jobber. Det var utgangspunktet for en spennende foredrag med teknolog Hans-Petter Nygård Hansen.
Det meste som kan digitaliseres vil bli digitalisert og alt som kan utstyres med med KI vil bli utstyrt med KI. Det er et mantra som Nygård Hansen gjentok da han møtte lokalradiobransjen på Fornebu i dag.
Han sa blant annet at vi har en tendens til å overvurdere teknologien på kort sikt og undervurdere teknologien på lang sikt.
Men, hva er kunstig intelligens?
Definisjonen kan være: Simulering av menneskelig intelligens som er programmert til å tenke som mennesker og etterligne våre handlinger
Det er stor forskjell på versjoner av kunstig intelligens. Blant annet mellom ChatGPT 3,5 og 4.0. For hver dag blir det kortere avstand mellom virkelighet og det vi kan kalle science fiction.
Han viste til at du kan lage video på flere sekunder med bare en kort tekstprompt, som for få år siden ville blitt vurdert som science fiction.
Teknologien utvikler seg raskt
Teknologien utvikler seg nå svært raskt. Fra å måtte bruke mye prosessorkraft og energi for hver prosess har man bare i løpet av et år blitt vesentlig mer miljøvennlig. . F.eks brukte ChatGPT en halv liter med vann bare for å kjøle ned dataserverne hver gang et spørsmål ble formidlet. Nå er det kommet teknologi som bruker mye mindre kortere tid og dermed mye mindre energi.
Nygaard Hansen viste i sitt foredrag til konkrete eksempler på verktøy som kan brukes i radio, blant annet for enklere og raskere redigering.
Teknologien er multimodal, blant annet kan du få den til å beskrive et bilde både som lyd og som tekst. Du kan til og med diskutere.
Utviklingen har også sine utfordringer. 70 % av alle nye nettsteder som dukker opp i dag er svindel-nettsteder som bruker kunstig intelligens til å lure folk, fortalte teknologen.
Reklamebransjen har kastet seg over teknologien. Der bruker man nå KI til å lage tekster, videoer og ikke minst lyd, Eksempelet Nygård Hansen dro fram var Trivago, som tidligere leide inn stemmer på 18 språk til sine video-reklamer, men nå bruker de syntetiske stemmer i stedet og sparer mye på det.