Radio Metro fikk hårreisende krav når de vurderte å bli med i de nasjonale lyttertallene, PPM-målingen, som Nielsen utarbeider. Prisen er skyhøy, men andre betingelser var enda verre, går det fram av en kronikk. (Oppdatert med kommentar fra Styringsgruppen)
– Radio Metro skulle gjerne vært med i PPM-undersøkelsen, men vi blir effektivt stoppet av våre konkurrenter. Det skriver salgsdirektør Hilde Apneseth i Metro-gruppen i en kronikk i Kampanje.
Hun forteller at Metro har gjort et helhjertet forsøk på å bli med på PPM-undersøkelsen i år, men ble møtt med helt håpløse krav fra konkurrentene P4-gruppen og Bauer Media.
Rent konkret ble de bedt om å underskrive en taushetsplikts-avtale FØR de i det hele tatt kunne få et tilbud om å bli med. Ordlyden i den avtalen var mildt sagt noe spesiell:
«Dersom Metro AS ikke etterlever kravene om taushetsplikt skal Metro AS dekke Styringsgruppens medlemmers samt Nielsen Media Research AS`s tap ved slik overtredelse, men skal aldri betale mindre enn 300 000.- kr i erstatning uansett om tap kan påvises eller ikke.»
– Slik konfidensialitetsavtalen er formulert risikerer Radio Metro altså å stå erstatningsansvarlig med et betydelig beløp, dersom motparten føler eller mener at vi ikke etterlever taushetsplikten vår, helt uavhengig av om dette kan bevises. En slik avtale kan vi selvsagt ikke skrive under på, og jeg tviler sterkt på om NRK, P4 og Radio Norge hadde skrevet under på tilsvarende dersom rollene var reversert, skriver Apneseth i sin kronikk.
En annen ting er den skyhøye prisen, som i fjorårets PPM-undersøkelse var i størrelsesorden 4,5 millioner per år.
– Vi har fått muntlig beskjed om at prisen for inneværende år er betydelig høyere. Jeg gjetter derfor på at prisen for 3. part er rundt 6 millioner i 2019, sier Apneseth.
– Ikke bare blir vi servert en konfidensialitetsavtale det er umulig å skrive under på, men prisen for 3. parts deltagelse er så høy at et selskap på vår størrelse er nødt til å takke nei til denne muligheten, avsluter salgsdirektøren.
Styringsgruppen for lyttertallene ved Kristian Tolonen avviser at de sperrer ute Metro-gruppen hverken direkte eller indirekte:
– Vi kjenner oss ikke igjen i denne beskrivelsen, Radio Metro har hele veien vært ønsket velkommen som deltager i målingen. Vi har siden oktober 2018 hatt et tilbud klart (vi har ikke hørt fra dem siden da) med sammenlignbare forpliktelser, priser og rettigheter som alle andre deltagere i undersøkelsen. Vi ønsker selvsagt ikke å gjennomføre en forhandling med Radio Metro gjennom utspill i media. Videre er det helt naturlig og nødvendig med en konfidensialitetsavtale når det gjelder slike avtaler med krevende konkurranse og prissensitivitet.