Å fjerne deksler i bilen for å montere DAB-antenne, er forbundet med en risiko. Slikt arbeid bør foretas av fagfolk, da feilmontasje kan utløse bilens airbag og føre til mulig personskade. Det sier radio/TV-reparatør Erlend Moen til nettstedet Broom.
Om bare drøye to uker starter FM-slukkingen av rikskanalene og fortsatt er det mange biler som ikke har DAB-radio. NRK og de andre sier at det er enkelt å skifte ut bilradioen og mange prøver å gjøre dette selv for å spare penger. Det er kanskje ikke så lurt, ifølge Moen.
– Går den sprengladningen av, så forsvinner minimum fingrene, sier han.
Moen har selv utdanning som radio/TV-reparatør og er nok over gjennomsnittet interessert i denne tematikken. Han har delt sine DAB-erfaringer med det bilrelaterte nettstedet. En av hans observasjoner er at DAB-installasjon kanskje ikke er så enkelt, som reklamen for dette skulle tilsi.
– Erfaringene tyder på at ettermontering av DAB-radio i bil ikke er bare-bare for mange bileiere. Hverken teknisk oppgradering eller i daglig bruk. En ekstra enhet som ikke er topp tilpasset bilen betyr også mer fomling, og systemet er ikke sømløst i funksjonaliteten, slik FM-radioen med RDS-funksjon er/var. Men man kan jo ikke bli pålagt å kjøpe ny bil for å få ny radio.
Han ber folk være ekstra varsomme med å demontere deksler i bilen, da dette kan være forbundet med en risiko.
– Jeg har forskrekket sett TV-reklamen på NRK om montering av DAB-radio. Her oppfordrer reklamen direkte at bileieren selv skal «mekke» på bilen sin, for å få festet glassantenna riktig. Det fokuseres særlig på jordingen av antenna.
– Mitt poeng der er at for å skaffe god nok jording til antenna, må man av med sidedekselet ved frontruta, og der er det på biler i dag sprengladninger, også kjent som airbag. Går den sprengladningen av, så forsvinner minimum fingrene. Så skal man av med deksler rundt frontruta, må det gjøres av autoriserte som vet hva de holder på med, mener jeg, sier Moen til Broom.no, som samarbeider med TV2.
Husk at de aller fleste lokalradioene her i landet fortsetter å sende på FM i minst fem år til.
En klistreantenne på innsida av ruta er uansett en helt koko løsning, man må ha en pisk som rager opp fra karosseriet, for å få godt signal. DAB sendes for øvrig på alt for korte bølgelengder i forhold til terrenget i vårt land og behovet for dekning utover sjøen.
«Jording av antennen» er ikke noen korrekt beskrivelse, man skal av med deksler (men ikke lakken) for å få tilgang til jordplan for glassantennen. Det trenger ikke være elektrisk kontakt med metallet, men det skal være fysisk kontakt.
Jording i biler gjøres normalt med bolter, ikke tape.
Hva kommer det av at vi er det eneste landet I verden, som skal slukke FM nettet. Tilåmed Japan har prøvd å bruke bare dab, men de gikk fort tilbake til det gamle?