Omsetningen av radioreklame har økt kraftig så langt i år, sammenlignet med i fjor. Økningen i lyd-kategorien er i samme klasse som andre reklamekategorier.
Det er Mediebyråforeningen som i årets første Mediebarometer forteller at kategorien LYD økte med 18,4 % i januar og februar i 2022 sammenlignet med samme periode i fjor.
Lyd har nå inneholdt både podkast og radio siden januar 2021 og kategorien hadde bedre økning enn reklame generelt i fjor, noe som blant annet skyldtes at podkast-delen kom i tillegg.
Nå er økningen for den totale annonseringen oppgitt til 21,8 % i årets to første måneder. Det betyr ikke at radio gjør det dårlig, men at Lyd er omtrent på samme nivå som andre reklamekanaler.
-Vi må helt tilbake til 2018 for å finne tilsvarende nivå. På samme tid i fjor, var markedet fortsatt preget av coronarestriksjoner og nedstenginger, mens opphentingen fra fjorårets siste kvartal, viser at oppturen fortsetter, sier Kristin Brimi, daglig leder i Mediebyråforeningen.
TV har en oppgang på 26,5 % fra året før. Til tross for OL i februar, fortsetter TV-seingen samlet å falle, og fra 2022 er det kun produsert 5 % flere GRP’er enn året før (*Advantage). Det er derfor grunn til å anta at mye av økningen skyldes prisvekst i markedet, mener Mediebyråforeningen.
Kinosalene stod mer eller mindre tomme i samme periode i fjor og dette gir en kraftig vekstkurve for dette året, med hele 311 %. Omsetningen via mediebyråene har økt med 16 millioner, som gir kinoene en god start på året.