– Mitt nye hatobjekt i Tønsberg-trafikken heter Digital Audio Broadcasting. Det skriver Asbjørn Olav Lien i Tønsbergs Blad. – Jeg kastet bort over 3000 kroner på DAB-radio i bilen, er overskriften.
Det er fortsatt et flertall av norske biler som ikke har DAB, men journalisten Asbjørn Olav Lien har i hvert fall prøvd å installere det i bilen sin. Det angrer han sterkt på går det fram av en artikkel i lokalavisa Tønsbergs Blad.
Han fulgte rådene om å installere en DAB-adapter i bilen sin, men han fikk fagfolk til å gjøre jobben. Det tok ikke lang tid før det ble problemer:
– Jeg hadde ikke kjørt mange meterne fra garasjen da lyden begynte å boble, så forsvant den helt. Og kom tilbake bare sekunder senere. Noen meter lenger framme gjentok det seg. Og slik fortsatte kjøreturen. På ringveien mot Kilen gikk køen sakte. Lyden kom og gikk, forteller Lien. Han hadde altså brukt 3000 kroner på noe som var ubrukelig der han kjørte.
– … Så jeg skrudde av hele lydanlegget en stund, mens jeg forsøkte å anslå hvor mye andre bilister i samme situasjon kan ha ødslet bort på et delvis ubrukelig DAB-adapter, fortsetter han.
– Litt nettchatting med NRK, og én telefon til statskanalens DAB-service, har gjort meg like klok. Og akkurat like irritert.
– Er antenna jorda, var det første DAB-typen i NRK spurte om.
– Ja, monteringen er gjort av et verksted som er spesialister på den slags. Men kan jeg spørre, er DAB-dekningen i Tønsberg dårligere enn ellers i distriktet?
– Dekningen i Tønsberg er kanon. Blir ikke bedre. Det DAB-adapteren du har kjøpt er forresten kanon. Best i test, var svaret fra dab-servicen.
Asbjørn Olav Lien avslutter sitt innlegg i Tønsbergs Blad med en interessant sammenligning:
– For å ta en nærliggende analogi: Det blir som om vi som jobber i avisene kuttet ut distribusjonen av papiraviser for å tvinge abonnentene over til det digitale domenet….
I dag ble det også kjent at en i en ny undersøkelse er 7 av 10 nordmenn imot FM-slukking.
Viktig melding, lytt på radio….
Vel, enn så lenge kan man det, men om litt er det slutt, i hvert fall om man har en radio med FM bånd. For skal man i framtida lytte til radio må man over på DAB, for det har Stortinget bestemt. Ikke tidligere i fredstid har noe statlig organ grepet så mye inn i folks hverdag som nettopp omlegningen til et nytt system som gjør millioner av full ut brukbare radioer til verdiløst skrot over natta . Vi må kanskje tilbake til krigen for å finne tilsvarende. Da fikk vi nordmenn nemlig ikke lov til å lytte på radio. De ble samlet inn og stemmen fra London var det forbudt å høre på. Det skal sies at da var det en fremmed makt som stod bak, men det virker ganske fremmed nå også for oppslutningen for selve omlegningen er liten. Det å pålegge en hel nasjon å investere i ny teknologi for å lytte på noe så samfunnsnyttig som radio er vel litt i overkant. Jeg må nesten legge bånd på meg når det kommer til å kommentere de fakta som kommer på bordet i denne sammenheng også. Norge er et om ikke det eneste landet i verden som slukker FM-nettet. Andre land har forkastet eller utsatt slukkingen fordi det ikke har noen overbevisende overlegen kvalitet eller dekning slik lobbyisten bak DAB har forsøkt å overbevise oss om.
At vi nå skal få flere kanaler som skal proppe oss fulle av reklame ser jeg ikke som noe pluss. Tvert om, det er støy. Nesten bedre å høre på «Kiev senderen» da og om jeg vil høre på musikk fra 80-tallet kan jeg sette på en cd. Det er ikke bare det at vi tvinges over til et nytt system, men denne omlegningen skaper et berg av radioer. Et forsiktig estimat sier 16 millioner, jeg tror det er mer da vi nordmenn i snitt har 4 apparater. Enkelte partier sier de er for at folket selv kan velge, mens andre partier er så «grønne av misunnelse» på det nye DAB-systemet at de glemmer at noen må lage nye radioer for i det hele tatt å kunne få inn noe som helst. Sikkerheten svekkes også ved at sjåfører fra andre land ikke får høre om ulykker eller annet på FM-nettet. Skal vi som kjører bil i fremdeles få inn radio må vi kjøpe en «dings» for å få den andre «dingsen» til å virke. Galskap satt i system. NAF ba for litt siden sine medlemmer melde inn feil og mangler med DAB langs veien og på litt over en uke fikk de inn ca 1000 klager.
En tid øynet jeg håp og trodde hele greia ville «dabbe av», men nei. Hele prosessen er nå kommet så langt at det er umulig å styre unna en slukning. Nesten som Titanic. Høyt tempo og mye prestisje og når de på «brua» skjønte hva som var i ferd å skje forsøkte de å styre unna. Resten av historien kjenner de fleste og for de som ikke tok denne parallellen kan jeg bare si at jeg får håpe at lyset i enden av tunellen ikke er lokomotivet.
Bjørn Iversen.