Lokalradioene i Innlandet økte omsetningen med en million kroner i 2020 og snudde dermed fra underskudd til overskudd.
Lokalradioene i Innlandet AS hadde en omsetning på 14,3 millioner kroner i 2020. Det er opp en million kroner fra året før, da omsetningen var på 13,3 millioner kroner. Det går fram av årsregnskapet.
Vel så gledelig for bedriften er at underskuddet på 117 000 kroner i 2019 ble snudd til et overskudd i 2020. Resultatet før skatt er oppgitt til 203 000 kroner.
– Det er riktig at omsetningen økte i 2020, og det er først og fremst knyttet til bingo. Reklameomsetningen falt noe fra 2019, men helt uventet økte radiobingoen da landet stengte ned. Hadde ikke det skjedd ville regnskapet sett ganske kritisk ut, sier daglig leder og redaktør Bjørn-Martin Brandett.
– Samtidig fikk vi vårt første hele driftsår med alle tre FM-områdene i Gudbrandsdalen. Fra kun å drive i Midt-dalen startet vi drift i Ottadalen og Norddalen også, og det gjorde at særlig bingoomsetningen her nesten ble doblet fra året før, forteller Brandett.
Det skjedde noe drastisk med omsetningen for Lokalradioeen i Innlandet i 2017 da de både startet HamarRadioen og ble alene på FM. Fra 2016 til 2020 har selskapet, som før var kjent som Hedmarksradioene, mer en doblet omsetningen:
– Det har også gjort at vi har kunnet bemannet opp for å satse enda mer på lokalt og regionalt innhold, forteller Brandett. Han og resten av de ansatte har totalt sju radiokanaler å holde styr på.
Han er fornøyd med at 2021 foreløpig ser bra ut. Reklamesalget er tilbake på 2019-nivå eller bedre, og bingoomsetningen har holdt seg ganske bra.
– Men radiobingo er uforutsigbart, og det er umulig å budsjettere hvor mye premier som går ut. Når det går mange store lykkepotter medfører det en stor kostnad, samtidig som omsetningen går ned i påfølgende uker. Selv om vi pr. august har et pent overskudd puster jeg ikke lettet ut før juleribba står i ovnen. Alt kan fortsatt skje, sier radiosjefen til lokalradio.no.