I den siste rapporten fra Reuters Digital News Report kommer det fram at lokale nyheter fortsatt er viktig for nordmenn og at radionyheter generelt fortsatt har mange lytttere, men morgenen blir stadig mer mobil.
Stadig flere bruker mobilen for å få med seg dagens første nyheter om morgenen, men radio er fortsatt den nest mest brukte kilden for å få med seg hva som skjer i verden når man våkner. Det kommer fram i den norske utgaven av Reuters Digital News Report, som ble presentert i dag.
Forskjellen er imidlertid stor. Hele 50 % av nordmenn svarer at de først kikker etter siste nytt på mobilen, mens bare 14 % har radionyheter som sin første aktivitet. 11 % slår på TV-apparatet , et tall som har holdt seg stabilt i flere år. Kun 2 % får sin første dose nyheter fra papiravisen. Det siste er kanskje ikke så rart ettersom avisa som oftest er trykket dagen før.
Når man ser på hvilke medier som brukes til nyhetsoppdatering gjennom en hel uke er ikke overraskende nettaviser og magasiner på topp, med 74 %. På andre plass, med 55 %, er nyhetene på TV.
Radio er ikke så langt etter med 42 %, men vær klar over at det tallet inkluderer podkast. Uten podkast hadde sosiale medier faktisk gått forbi radio som nyhetskilde, ifølge rapporten fra Reuters.
Den desidert viktigste aktøren innen tradisjonelle medier er NRK, som med sine TV og radiokanaler er nyhetskilde for hele 56 % av befolkningen. TV2 er den nest mest populære nyhetskilden med 43 %. Lokalradio er også på listen og 5 % av befolkningen får med seg nyheter via lokalradio, noe som skulle bety at de lokalradioene som produserer lokale nyheter får uttelling for det.
Lokale nyheter er fortsatt viktig
Folk er interesserte i lokale nyheter. Det er enkelt å slå fast. Hele 87 % svarer at de er litt interessert eller svært interessert i lokale informasjon. De viktigste emnene er lokale nyheter, lokal politikk og kultur/aktiviteter.
– Samlet sett kan vi kanskje si at norske lokalmedier stadig står sterkt som kilde til såkalte harde nyheter om lokale hendelser og politikk, men også stadig er en foretrukket kilde til nyheter om lokalidrett, lokale kulturaktiviteter og notiser. Dette er stofftyper som bidrar til å binde sammen lokalsamfunn, til å holde innbyggerne oppdaterte om stort og smått. Til gjengjeld har norske lokalmedier mistet hegemoniet innen serviceinformasjon (som busstider og kinoprogram) og innen rubrikkannonser (der jo Schibsted-eide Finn.no for lengst har tatt over det nasjonale markedet), står det i rapporten
Nyhetspodkast for dydbe
Nyhetspodkast er fortsatt et nisjeformat. Det kommer fram i Reuters Digital News Report 2025.
– I årets undersøkelse oppgir 11 prosent av befolkningen at de har brukt podkast som nyhetskilde den siste uken, og 3 prosent sier at podkast er deres viktigste kilde til nyheter. Nyhetspodkasten er dermed fortsatt et nisjefenomen, og i mange tilfeller et supplement snarere enn en erstatning for andre nyhetskilder, skriver forfatterne av rapporten.
Lyttere beskriver nyhetspodkast som en kilde til fordypning, oversikt og personlig nærhet. Nesten 80 % er mer eller mindre enig i at nyhetspodkast gir et dypere nivå av forståelse.
NRK Radio er den mest brukte plattformen for nyhetspodkast, med 63 %. Spotify er nummer to med 45 %.