Det var færre nordmenn som hørte på radio i andre kvartal i år sammenlignet med andre kvartal i fjor. Det viser tall fra Kantar. Også lokalradioene gikk litt tilbake i denne perioden.
56,4 % hørte på radio daglig i andre kvartal 2023. Det er en nedgang på hele 1,5 prosentpoeng fra andre kvartal 2022. Det viser tall som Kantar har utarbeidet for Norsk lokalradioforbund.
Tallene kan se dramatiske ut, men man må huske på at det mot slutten av kvartalet var sommerferie, og i 2022 var det færre som dro ut av landet på ferie, noe som kan ha påvirket tallene. Før pandemien var det normalt å se en nedgang i radiolyttingen på sommeren.
Tallene fra Kantar viser at det var 21,2 % som hørte på NRK P1 hver dag i andre kvartal 2023, ned fra 22,3 % i samme periode i fjor. NRK P2 hadde en oppslutning på 6,9 % i andre kvartal i år mot 7,1 % i det samme kvartalet i fjor. NRK P3 ble valgt av 4,8 % av befolkningen i år mot 5,0 % i fjor.
P4 klarte derimot å øke det siste året. I andre kvartal i år sa 11,8 % at de hørte på hovedkanalen til P4 daglig, mens det var 11,5 % som sa det samme i 2022. Radio Norge holder seg helt stabile på 4,5 % både i 2022 og 2023.
I hele landet var det totalt 7,6 % som var innom lokalradio på en gjennomsnittsdag i andre kvartal 2023. Det er en nedgang på 0,6 prosentpoeng i forhold til andre kvartal 2022. Da må man huske på at i mange områder av landet er det ikke mulig å høre på lokalradio.
1,8 % hører på utenlandsk radio, det er omtrent nøyaktig det samme som i fjor (1,7 %)