Medietilsynet har gjennomført kontroller hos flere lokalradioer i fjor. Det førte til at man fant flere brudd på regelverket, viser en fersk rapport. Også Radio Norge brøt reglene.
Medietilsynet gjennomførte 21 tilsyn etter kringkastingsregelverket, 5 tilsyn etter bildeprogramloven og utvidet kontroll med 3 aktører som fikk produksjonstilskudd (mediestøtte) i 2022. Dette resulterte i 7 advarseler. De andre bruddene ble løst ved å gi rettledning til aktørene, går det fram av en pressemelding.
Ett av tilsynene som ble initiert etter tips i 2022, var kontroll med konsesjonsvilkår for lokalradio i slukkeområder. Kontrollen gjaldt vilkår om reklamebegrensninger og forbud mot programsponsorer hos konsesjonærene The Beat og Asker og Bærum Lokalradio i konsesjonsområdene Ski og Oppegård og Asker og Bærum.
Medietilsynets foreløpige vurdering var at begge konsesjonærene hadde brutt vilkår om forbud mot sponsorater, og det ble derfor varslet sanksjon i form av advarsel. Etter å ha mottatt uttalelse fra Asker og Bærum Lokalradio, frafalt Medietilsynet varselet for denne konsesjonæren, mens The Beat fikk advarsel for brudd i to av sine radiokanaler.
I kringkastingsregelverket er det regler om at presentasjon av premier ikke skal være mer omfattende enn det som er nødvendig for å orientere publikum om premien. Videre skal reklameinnslag i radio være klart adskilt fra den ordinære programvirksomheten ved et særskilt lydsignal. Som en fortsettelse av radiokontrollen fra 2021, har Medietilsynet i 2022 ført tilsyn med disse reglene blant riksdekkende radio og lokalradio. Det ble gitt veiledning under Landskonferansen for lokalradio i etterkant av 2021-kontrollen. 2022-kontrollen omfattet aktører som ikke var kontrollert året før.
Det ble avdekket fire brudd, som gjaldt den riksdekkende kanalen Radio Norge, og lokalradioene Wataha, Radio FM Molde og Nea Radio. De tre førstnevnte ble fulgt opp med veiledning, mens Nea Radio fikk advarsel, blant annet som følge av at radioen hadde to brudd.
Medietilsynet kontrollerte også om P4 brøt reklameforbudet 1. juledag på kanalen P7 juleradioen. Ingen brudd på forskriftene ble funnet i dette tilfellet.
I rapporten står det at hensikten med kringkastingsregelverket er blant annet å beskytte publikum mot for stort kommersielt trykk og gjøre dem oppmerksomme på når de blir utsatt for kommersielle budskap, gjennom regler for reklame, sponsing og produktplassering.