Det er flere år siden så mange har hørt på distriktssendingene fra NRK på radio, viser ferske lyttertall. NRK-sjefer mener nøkkelen til suksess er å lage radio som handler om det som skjer der du bor, formidlet av folk du stoler på.
Det kommer mange positive nyheter om lokalradio, men også NRK har suksess med sine lokale sendinger. Ifølge tall fra NRK hører mer enn en million nordmenn på NRKs lokale radiotilbud i sitt distrikt.
– Jeg tror det handler om at sendingene våre er viktig for folk på farten, sier kanalsjef i NRK Radio, Bjørn Tore Grøtte.
Han tror miksen av oppdatering når noe viktig skjer, nyheter som er relevante for folk der de bor, ispedd underholdning og god musikk er en kombinasjon som får mange til å lytte.
– Nøkkelen for å lykkes i disse sendingene er å ha riktig blandingsforhold. Og det synes jeg mange distriktskontor er blitt gode til og leverer radio som appellerer til lytterne, sier Grøtte.
Han viser til at det ikke har vært flere lyttere på morgen og ettermiddagssendingene til NRK på flere år. Det gjelder både daglig lytting og ukentlig lytting. Hver uke har NRK P1 mer enn 1,5 millioner lyttere som er innom morgen- eller ettermiddagssendinga.
Radio for voksne
NRK har hatt fokus på å kunne nå voksne folk i 40- og 50-årene. – Der ser vi også en god økning nå. Det å være relevant for voksne folk i 40 og 50-årene er viktig for NRK P1. Når vi de liker det vi sender, gjør gjerne både de som er litt yngre og litt eldre det også, fortsetter Grøtte.
Distriktsdirektør i NRK, Marius Lillelien, har også lagt merke til de svært gode lyttertallene for distriktssendingene.
– Radio som handler om det som skjer der du bor, formidlet av folk du stoler på og som i tillegg snakker din egen dialekt. Det har vist seg å være en helt uvanlig slitesterk kombinasjon. Og med hverdagen tilbake etter pandemien ser vi at hverdagsradioen står sterkt, sier Lillelien.
En undersøkelse om hvordan folk opplever NRK bekrefter at folk har et nært forhold til NRKs distriktssendinger. Hele 58 prosent av de spurte sier at NRK P1 er den kanalen som er best på å formidle informasjon om «ditt» distrikt.