Radionyheter

Flere lokalradioer reddes av radiobingoen

Det er økonomisk krise i mediene, og særlig hos de som er avhengig av annonseomsetning. Heldigvis meldes det om at mange lokalradioer i disse dager blir reddet av radiobingo. 

Vi hørte om det allerede i ukene etter at Norge stengte ned, annonseomsetningen stupte, mens radiobingo holdt seg godt og gikk til og med oppover for flere lokalradioer. Denne tendensen har fortsatt, men er kanskje ikke lenger like tydelig.

Et eksempel er Radio Nordkapp der omsetningen av radiobingo var dobbelt så høy i mars i år sammenlignet med mars i fjor. Lokalradioen i Finnmark melder nå at april også ble svært bra, med en økning på 59 % for bingoen.

I disse tallene skal man ta med at det i mars i år var en spilledag mer enn i fjor, i tillegg har jackpoten, som i Radio Nordkapp kalles lykketall, holdt seg på et høyere nivå i de aktuelle månedene i år enn de var i fjor, slik at det er flere faktorer som spiller inn.

Også muligheten til å spille online virker også positivt inn, forteller Radio Nordkapp, noe som bekreftes av flere andre aktører.

GLR, lokalradioen i Kautokeino, har nesten sett en dobling i april-salget sammenliknet med fjoråret, melder NRK.

– Nå kan man jo også spille på nett, som gjør at vi har fått flere spillere fra andre steder i landet, sier Nils Martin Kristensen fra GLR.

– Vi merket økt interesse rett etter regjeringen innførte krisetiltakene i mars. Folk har mindre å gjøre på kveldene og da samles man kanskje og spiller bingo, sier Radio Nordkapps Raymond Elde til NRK.

Det er rundt 55 lokalradioer i Norge som har lov til å spille radiobingo. Det er strenge regler rundt spillet, men i det siste har det blitt lov til å spille digitalt og taket på jackpoten er økt til 100 000 kroner. Alle selskaper som driver med radiobingo er ikke-kommersielle, i form av at de ikke kan ta utbytte og alle inntekter går til drift av radiostasjonen.

Det er viktig å huske på at selv om flere lokalradioer melder om gode tider for radiobingo er det også mange av disse radioene som har mistet annonsekunder og dermed tapt inntekter. Det er derfor riktig å si at radiobingoen redder flere lokalradioer, og den har bare blitt enda viktigere i disse korona-tider.

– I fjor hadde vi en omsetning på 1,3 millioner kroner. 95 prosent av det kommer fra radiobingo. Så det er ingen tvil om at dette er inntekter som er helt avgjørende for vår drift, sier Mikkel Aanderaa, daglig leder i Hjalarhornet Radio, til Aftenposten.

Det å spille radiobingo er altså en støtte til en lokalradio med små ressurser.

Om forfatteren

blank

Kyrre Dahl

Kyrre Dahl har over 30 års erfaring som programleder og journalist i radiobransjen. Han driver bransjenettstedet radionytt.no, jobber for bl.a. Radionyhetene og diverse lokalradioer. Dahl er også nettredaktør på lokalradio.no.

Legg til kommentar

Klikk her for å legge igjen en kommentar