Illustrasjon av skjermbingo, FOTO: Radiobingo.no
Radionyheter

Fortsatt økning for radiobingoen

Norge er i ferd med å finne tilbake til “normalen”, men fortsatt kommer det meldinger om at radiobingo er mer populært enn det var før koronakrisen. 

Vi hørte om det allerede i ukene etter at Norge stengte ned, annonseomsetningen stupte, mens radiobingo holdt seg godt og gikk til og med oppover for flere lokalradioer. Denne tendensen har fortsatt, men er ikke lenger like tydelig.

Radio Nordkapp melder nå om at omsetningen av radiobingo var 32 prosent høyere i mai i år sammenlignet med samme måned i fjor. Det er tredje måned på rad at radiobingoen til landets nordligste lokalradio har en markant økning.

Den beste måneden for Radio Nordkapp var mars, da omsetningen av radiobingo var dobbelt så høy i år sammenlignet med mars i fjor. Lokalradioen i Finnmark meldte også at april ble svært bra, med en økning på 59 % for bingoen.

 – Koronakrisen der alle andre arrangement ble avlyst, høye lykketall og muligheten til å kjøpe bingoblokker på nett, er forklaringene på veksten, mener Raymond Elde i Radio Nordkapp.

Muligheten til å spille online virker positivt inn, bekrefter også andre aktører.

GLR, lokalradioen i Kautokeino, så en nesten dobling i april-salget sammenliknet med fjoråret.

– Nå kan man jo også spille på nett, som gjør at vi har fått flere spillere fra andre steder i landet, sa Nils Martin Kristensen fra GLR til NRK

Det er rundt 55 lokalradioer i Norge som har lov til å spille radiobingo. Det er strenge regler rundt spillet, men i det siste har det blitt lov til å spille digitalt og taket på jackpoten er økt til 100 000 kroner. Alle selskaper som driver med radiobingo er ikke-kommersielle, i form av at de ikke kan ta utbytte og alle inntekter går til drift av radiostasjonen.

Det er viktig å huske på at selv om flere lokalradioer melder om gode tider for radiobingo er det også mange av disse radioene som har mistet annonsekunder og dermed tapt inntekter. Det er derfor riktig å si at radiobingoen redder flere lokalradioer, og den har bare blitt enda viktigere i disse korona-tider.

– I fjor hadde vi en omsetning på 1,3 millioner kroner. 95 prosent av det kommer fra radiobingo. Så det er ingen tvil om at dette er inntekter som er helt avgjørende for vår drift, sier Mikkel Aanderaa, daglig leder i Hjalarhornet Radio, til Aftenposten.

Det å spille radiobingo er altså en støtte til en lokalradio med små ressurser.

Om forfatteren

blank

Kyrre Dahl

Kyrre Dahl har over 30 års erfaring som programleder og journalist i radiobransjen. Han driver bransjenettstedet radionytt.no, jobber for bl.a. Radionyhetene og diverse lokalradioer. Dahl er også nettredaktør på lokalradio.no.

Legg til kommentar

Klikk her for å legge igjen en kommentar