Faksimile Radio World
Radionyheter

Full krasj mellom Torvmark og Larsen

I en nylig utgitt artikkel i det internasjonale magasinet Radio World kommer det fram begge sider av debatten om FM-slukkingen i Norge. Ole Jørgen Torvmark og Svein Larsen er intervjuet og svarene krasjer en god del. 

Utenlandske radioaktører er svært interessert i å høre hvordan det gikk med det eneste landet i verden som har slukket nasjonale FM-sendere. I en artikkel med overskrift: Norway`s FM shutdown, six months later har Radio World intervjuet både leder for Digitalradio Norge, Ole Jørgen Torvmark og tidligere leder for Norsk lokalradioforbund, Metro-sjef Svein Larsen.

Svarene de gir forteller mye om hvor stor forskjell det er i virkelighetsoppfattelsen av hvor stor suksess FM-slukkingen har vært, noe som kommer fram i dette spørsmålet:

RADIOWORLD: Was the move to DAB in Norway a success?

Torvmark: Yes! The Norwegian radio industry did not conduct the digital switch over to gain listeners or income in the short term but keep them in the long run. Radio in Norway is now far better equipped to compete for listeners and meet the digital future than it would have been with only five analogue radio stations.

Larsen: In my opinion, and it is also the opinion of the majority of the people as shown in opinion polls, this was not a success. It is not much added value in closing down the FM and replacing it with DAB. Radio must be available on all platforms if it wants to survive.

Når det gjelder å svare kjapt og konsist vinner Larsen klart denne debatten på spørsmålet: RW: What lessons were learned from the Norwegian experience?

Torvmark har en lengre utredning om hva som bør gjøres, mens Svein Larsen er klinkende klar:

– The lesson is not to close down your FM system. Let the consumers decide; not politicians and bureaucracy.

På spørsmål om lytteroppslutning så er det også tydelig at det kommer litt an på hvilken vinkel man har på saken:

Torvmark: For daily listening, the figures for April show the difference is now only 7.7 percentage points.

Larsen: It has decreased approximately 20 percent, but fortunately local radio has increased the listenership.

HER KAN DU LESE HELE SAKEN I RADIOWORLD

red.anm: når det gjelder forskjellen i lyttertall så snakker den ene om nedgang i prosent og den andre i prosentpoeng. 

Om forfatteren

blank

Kyrre Dahl

Kyrre Dahl har over 30 års erfaring som programleder og journalist i radiobransjen. Han driver bransjenettstedet radionytt.no, jobber for bl.a. Radionyhetene og diverse lokalradioer. Dahl er også nettredaktør på lokalradio.no.

Legg til kommentar

Klikk her for å legge igjen en kommentar