Bauer Media stengte sine lokalradioer på FM ved nyttår og gikk over til å sende kun digitalt. Nå ser vi resultatene av det og ikke overraskende ble det en lytterflukt.
Det er nå bare få måneder igjen til rikskanalene skal begynne den beryktede slukkingen av sine FM-sendere. Bauer Media lanserte en liten tjuvstart på dette da de slo av FM-senderne til sine lokalradioer allerede ved nyttår. Dermed kan man si noe om hva lytterne vil gjøre når fm slukkes.
Radio 1 ble lagt ned som kanal samtidig og på de samme digitale frekvensene ble Kiss lansert. Ifølge PPM-tallene er omtrent halvparten av lytterne forsvunnet i prosessen. Legg merke til at PPM måler faktisk lytting og er ikke avhengig av at folk husker navnet på stasjonen.
I uke 17 2015 hadde Radio 1 55 000 daglige lyttere og en markedsandel på 1,3 %, uka før 70 000 lyttere og en markedsandel på 1,4 %. I uke 17, 2016 hadde Kiss 29 000 lyttere og en markedsandel på 0,6% . Uka før var noe bedre emd 43 000 lyttere og en andel på 0,8 %.
Nå sier tallene lite om hva navneskiftet har hatt å si, men ved å gå av FM og sende kun digitalt har denne kanalen altså mistet omtrent halvparten av lytterne.
Radio Rock har også lidd samme skjebne etter å ha mistet distribusjon på FM. I uke 16 og 17 i fjor hadde kanalen en markedsandel på 0,8 %. I de samme ukene i år var andelen på 0,4 og 0,5 %.
Forøvrig sliter Radio Norge med lyttertallene om dagen, med en tydelig svikt i markedsandelene sammenlignet med samme periode i fjor. Radio Norge er dog fortsatt på FM, men kan kanalen ha tapt lytterne på at de andre kanalene til Bauer Media har gått av lufta på FM?
hadde vært spennende å lese om hvordan man greier å måle hvor mange som faktisk lytter. Det kan jeg ikke helt forstå.
Bauer slukkede sine lokale FM stationer. Slukkede sänderne ??? eller andra stationer benytter desse frekvenser til nye lokale stationer ???