Jærradiogruppen har de siste ukene hatt sin første programserie på lufta som fremføres av KI-programledere. Målsetningen med prosjektet er å undersøke om KI kan bidra til å utjevne økonomiske forskjeller mellom lokalradio og de store riksradioene.
– Vi har startet en prosjekt i Jærradiogruppen for å utforske hvilke muligheter lokalradio har til å nyttiggjøre seg av kunstig intelligens (KI) i vår redaksjonelle produksjon. Det forteller daglig leder Aslak Skretting.
Prosjektet ledes av JærRadioen, i samarbeid med Kulturbørsen AS og de øvrige stasjonene i Jærradiogruppen. De er allerede i gang med den første programserien med KI-programledere. Den sendes på Clásico, som er Kulturbørsen nye nisjekanal med klassisk musikk.
Sendes på en flerspråklig kanal på FM, DAB og nett
Innholdet til programserien er produsert av Herman Skretting, mens fremføringen på lufta gjøres av to kunstige personligheter, på engelsk og spansk. De fremfører verbalinnholdet i både selve programmet, og promo-materialet for dette.
– Vi har startet en programserie med navn ‘Album of the Week’, og ‘Album de la Semana’, som vi kaller den på spansk. Serien presenteres på engelsk og spansk. Vi presenterer et nytt klassisk album hver uke, forteller Herman Skretting.
– Vi har en kultivert, godt voksen britisk mann-stemme som står godt til det innholdet den presenterer. Vi har en kvinnelig voksen spansk damestemme som presenterer på et språk som høyt utdannede spanske damer bruker. Det er nesten utrolig hvilke muligheter som ligger i teknologien, og den kan naturligvis brukes både positivt og negativt, sier Herman Skretting.
KI kan hjelp til å produsere mer innhold
– Prosjektet er spennende, og målsettingen vår er at våre redaksjonelle ansatte i framtiden vil være i stand til å produsere innholdet på radiokanalene våre på nye, andre og smartere måter enn i dag. Det sier Aslak Skretting.
Han ser for eksempel for seg at research og forberedelser til intervjuer kan skje på nye måter, at lydredigering og forberedelse av innhold til sending kan ta mindre tid enn i dag eller at programledere som i dag er alene på sending kanskje snart kan få nye stemmer/sidekicks med seg i studio.
Begrenset med ressurser
For Clásico er de økonomiske rammene de samme som for lokalradioer flest, forteller Herman Skretting:
– Clásico ville ikke kunne levere et redaksjonelt produkt som dette uten kunstig genererte stemmer, det har vi ikke ressurser til. Vi tror teknologien vil være viktig for oss, og for hele lokalradio-bransjen framover. Prosjektet er kunnskap vi ønsker å dele med resten av bransjen etterhvert.
Han mener at begge stemmene de bruker er muntlige og naturlige, og ikke robotaktige, og en vil ikke kunne høre at de er kunstig generert. Når det er sagt, så opplyser lokalradioen om at det er kunstig generert. Det virker ikke som det betyr så mye for de som lytter, mener Skretting:
– Vi arbeider med å generere tale på norsk også, men er ikke fornøyd nok med resultatet så langt til at vi har brukt det i programmene. Det kommer.