Skiltet på Mjøsbrua. Foto: Auksjonen.no
Radionyheter

Hedmarksradioene kjøpte Hedmark

HedmarksRadioene AS, som driver lokalradioene i Hedmark og Gudbrandsdalen, sikret seg Hedmark-skiltet som står på Mjøsbrua under årets TV-aksjon.

Lokalradioene i Hedmark og Gudbrandsdalen har i en årrekke bidratt med penger til TV-aksjonen. 2019 ble intet unntak, men bidraget ble i år større en tidligere. Det fordi fylkesskiltene på Mjøsbrua skulle auksjoneres bort.

– Som det ligger i navnet driver HedmarksRadioene AS radio i hele Hedmark. Nå som Hedmark snart blir historie tenkte vi det var fint å sikre seg fylkesskiltet som et minne. Samtidig støtter vi en god sak, sier Bjørn-Martin Brandett, som er daglig leder i HedmarksRadioene AS.

Selskapet driver åtte lokale radiostasjoner i Hedmark, én i Gudbrandsdalen og relanserer 1. november en regional julekanal for Innlandet. Ferske lyttertall som kom mandag viser at kjeden har nær 52.000 ukentlige unike lyttere i Innlandet.

– Hva vi skal gjøre med skiltet har vi ikke bestemt enda, men det blir nok hengt opp på ett av våre fem avdelingskontorer. Det er vel ikke usannsynlig at Hedmark-skiltet som står på Mjøsbrua blir å finne på hovedkontoret vårt på Flisa, sier Brandett.

Enn så lenge henger skiltet på samme plass. Det er først etter 1. januar 2020 når Hedmark blir historie at HedmarksRadioene AS overtar eierskapet til skiltet. De 22.000 kronene som selskapet ga for skiltet er imidlertid på veg til TV-aksjonen og CARE.

Hedmarks fylkesvåpen viser tre barkespader, siden Hedmark er et av Norges mest skogrike fylker. Fylkesvåpenet ble vedtatt ved kongelig resolusjon i 1987.

Dette står det på auksjonen.no om skiltet:

I anledning fylkessammenslåingen blir det donert skilt til TV-aksjonen og CARE sitt arbeid med å skape et bedre liv for kvinner i noen av verdens mest sårbare områder Skiltet vil tas ned etter 1. januar 2020 og vi kan ikke garantere for tilstanden til skiltet. Størrelse: ca. 0,8 x 1,2 meter

TV-aksjonen NRK 2019 går til CAREs arbeid for å skape et bedre liv for kvinner i noen av verdens mest sårbare områder. TV-aksjonen skal gi kvinner mulighet til å tjene sine egne penger, bestemme over egen kropp og få sin stemme hørt. Årets auksjon går av stabelen søndag 20.oktober.

Om forfatteren

blank

Kyrre Dahl

Kyrre Dahl har over 30 års erfaring som programleder og journalist i radiobransjen. Han driver bransjenettstedet radionytt.no, jobber for bl.a. Radionyhetene og diverse lokalradioer. Dahl er også nettredaktør på lokalradio.no.

Legg til kommentar

Klikk her for å legge igjen en kommentar