Hilde Apneseth, radiosjef i Metro. FOTO: Niklas Øymo
Radionyheter

Hilde Apneseth blir ny sjef for Metro

Hilde Apneseth overtar etter Svein Larsen som administrerende direktør og ansvarlig redaktør i Radio Metro.

Svein Larsen trekker seg som radiosjef for Metro-gruppen etter 11 år i stillingen. Apneseth har vært salg- og markedsdirektør i Radio Metro siden 2016 og har vært ansatt som key account i radiokanalen siden 2011.

– For styret har det vært et enkelt valg å lande på Hilde som ny leder av Radio Metro. Det blir på mange måter en naturlig overgang og gir selskapet den kontinuitet og forutsigbarhet som vi ønsker, sier styreleder Pål Roppen.

– Hilde har lang fartstid i Radio Metro og har vært sentral i den sterke kommersielle utviklingen og veksten vi har opplevd de siste årene. I tillegg til sin kommersielle styrke fremstår hun også som en god leder og hun har markert seg som en tydelig talsperson for å sikre vår bransje gode og forutsigbare rammebetingelser for videre vekst og utvikling. For oss er det også et poeng å få fram en dyktig kvinnelig leder i vår bransje, sier Roppen.

Hilde Apneseth har også bred kommersiell erfaring fra andre deler av mediebransjen. Hun startet sin karriere som prosjektleder i P4 og har bl.a. vært key account i Aftenposten, salgsog markedssjef i Tellus Works Television og konsulent i Grey reklamebyrå. Hun har en BA Honours in Marketing fra University of Strathclyde i Skottland, og en Master in Sociology fra University of the Witwatersrand i Johannesburg.

I en kommentar til den nye jobben sier Hilde Apneseth at hun gleder seg til å videreføre arven etter gründerne Svein Larsen og Rune Remøy og bringe selskapet trygt inn i neste livsfase

– Det er viktig å ikke miste den morsomme og lekne kulturen i bedriften samtidig som driften må moderniseres og vi for fullt tar skrittet inn i den digitale fremtiden, sier Apneseth.

– Reklamemarkedet er usikkert og det det har vært flere år med uro og støy i radiobransjen. Jeg vil jobbe for at bransjeaktørene samarbeider bedre. Målet må være å få flere engasjerte og lojale lyttere, utvikle nye produkter for en ny tid, og øke omsetningen, i første omgang tilbake til tidligere nivå.

Vi må fortsette å jobbe med politikerne og byråkratiet for å få best mulig rammebetingelser slik at arbeidsplassene i bransjen trygges. Vi skal ikke glemme at radio fortsatt har en viktig plass i det norske mediemangfoldet», sier Apneseth.

Apneseth avslutter med å si at hun er godt fornøyd med at det nå endelig skjer flere skifter på ledelsesnivå i norsk radio som tidligere har vært ekstremt mannsdominert:

– Nylig ble en kvinne ansatt som radiosjef i NRK, og nå er jeg ansatt som leder i Radio Metro. Det er nok ikke så dumt med nytt blod som kan se ting på en litt annen måte enn «gamlegutta», sier Apneseth.

Om forfatteren

blank

Kyrre Dahl

Kyrre Dahl har over 30 års erfaring som programleder og journalist i radiobransjen. Han driver bransjenettstedet radionytt.no, jobber for bl.a. Radionyhetene og diverse lokalradioer. Dahl er også nettredaktør på lokalradio.no.

Legg til kommentar

Klikk her for å legge igjen en kommentar