Radio Toten går nå ut og ber lytterne komme med innspill om hvordan lokalradioen bør være i årene som kommer. Svarene kan være interessante for mange i bransjen.
Det er ingen hemmelighet at mange av de som er aktive i Radio Toten, som i mange andre lokalradioer, begynner å bli litt opp i årene. Dette ble tema på siste årsmøte:
– På årsmøtet 8. april 2025 ble det tydelig at Radio Toten står foran et generasjonsskifte og en nødvendig omstilling. Radioen drives i dag hovedsakelig av frivillige, hvor flertallet er godt voksne, forklarer Alexander Bryntesen, som er radioens daglige programleder.
– Det er blitt mer krevende å rekruttere nye frivillige, og vi må derfor finne en mer bærekraftig og framtidsrettet driftsform, samtidig som vi beholder vår lokale identitet.
Styret fikk mandat fra årsmøtet til å jobbe med endringsprosessen, og som et første tiltak ble det bestemt å sette ned en strategigruppe, forteller Bryntesen.
Nå er det opprettet en strategigruppe på 4 personer som jobber utelukkende med tematikken. Her sitter, i tillegg til Bryntesen: Thomas Berntsen og Kristin Horni fra styret, samt Jan Erik Sandmo som selger reklame.
Nå ønsker både styret og programskaperne å involvere lytterne direkte. Det hele skjer gjennom en spørreundersøkelse som tar under fem minutter å svare på og resultatene skal brukes aktivt i videre planlegging.
Undersøkelsen ligger ute på radiototen.no.
– Vi har lyst til å høre fra dem som faktisk lytter på oss. Hva liker de? Hva savner de? Hva bør vi utvikle videre? sier Thomas Berntsen, som står bak spørreundersøkelsen, og håper flest mulig tar seg tid til å svare.
– Hvis vi bare skulle synse og lage radio ut fra hva vi selv liker, så kunne det fort blitt bare party hele uka, sier Berntsen med et smil.
– Men det er ikke det vi driver med. Vi lager radio for folk på Toten og Gjøvik, og da må vi faktisk vite hva de ønsker seg, sier Berntsen på lokalradioens hjemmeside.
– Vi lurer på når folk hører mest på radio, hva slags faste innslag som fenger mest, og hvor viktig det er med lokale stemmer i studio. Slik kan vi finne ut hvordan vi både kan bevare det folk liker, og samtidig fornye oss, sier Berntsen.
Alexander Bryntesen legger til:
– Lytterundersøkelsen skal vi bruke i en workshop om et par uker. Her skal vi samle radioens styre, tidligere medarbeidere og inviterte gjester fra Østre og Vestre Toten for å legge et grunnlag for videre arbeid i styringsgruppa.




