Radionyheter

Julekanaler ga mere lytting før jul

Egne julekanaler, slik flere lokalradioer lanserte i 2018, ser ut til å være en god måte å fange lyttere på. Det viser lyttertall fra Kantar TNS. 

Nå er det ikke egne lyttertall for lokalradioenes julesatsinger, men skal vi dømme etter rikskanalenes lyttertall bør flere satse på julemusikk.

I den siste uka før jul viste PPM-tallene den høyeste ukesoppslutningen som ble målt i 2018. 62,8 % hørte på en av rikskanalene i uke 51, opp fra 61,2 uka før og 60,5 % uka før det.

Økningen ser ut til å skyldes julekanalene. P7 Klem Julekanalen hadde en oppslutning på 10,3 % i uke 51 mot 8,8 % uka før.

Bauers Juleradioen hadde en lignende økning fra 4,1 % i uke 50 til 5,0 % i uke 51.

NRK kan også glede seg over en liten suksess med non stop julemusikk på NRK Klassisk, som oppnådde 2,0 % i uke 51. Den kanalen ligger ofte rundt 1,0 %. NRK Super doblet også sine lyttertall i ukene før jul med sin julevariant.

Selv om lyttertallene for rikskanalene gikk opp mot slutten av året er de fortsatt en god del lavere enn før FM-senderne ble slått av i 2017. I den siste uka før jul i 2016 var den totale oppslutningen 71,3 %. Det vil bety at lyttingen har blitt 12 % lavere i løpet av de siste to årene. Det var dog ingen julekanaler som ble målt i 2016.

Som nevnt før eksisterer det ingen egne lyttertall for julekanalene i regi av lokalradio. Men, det er grunn til å tro at Jul i Innlandet var en god idè for Hedmarksradioene og Nea Radio+ som begge spilte non stop julemusikk med lokal vri i ukene før jul

Om forfatteren

blank

Kyrre Dahl

Kyrre Dahl har over 30 års erfaring som programleder og journalist i radiobransjen. Han driver bransjenettstedet radionytt.no, jobber for bl.a. Radionyhetene og diverse lokalradioer. Dahl er også nettredaktør på lokalradio.no.

Legg til kommentar

Klikk her for å legge igjen en kommentar