Julemusikk er god butikk for radiobransjen. Særlig de dedikerte julekanalene sørger for at lyttertallene går oppover når det nærmer seg jul.
Uke 50 ble en av årets beste uker for radiolytting med en daglig oppslutning på 61,6 %. Det viser PPM-tallene fra Nielsen.
Det er en oppgang på 1,5 prosentpoeng sammenlignet med uka før og vesentlig bedre enn lyttertall fra flere uker i november.
Det er særlig de dedikerte julekanalene som sørger for oppgangen. P7 Klem Julekanalen fikk en oppslutning på 7,3 % i uke 50 og er dermed landets tredje største radiokanal. P7 Klem hadde 6,5 % i uke 49.
Den andre rikskanalen som sender julemusikk døgnet rundt var like bak. P 24-7 Kos hadde en oppslutning på 5,7 % i uke 50 og var dermed vesentlig større enn «storebror» Radio Norge (4,3 %).
Antall lytteminutter økte også fra 132 i uke 49 til 134 i uke 50, noe som gir en særdeles god rating på 5,7 %.
Dessverre har vi ikke konkrete tall for julekanalene som lokalradioene står bak, men det er grunn til å tro at de følger det samme mønsteret som vi ser på riksdekkende radio.
1 november var det relansering av både Nea Radio Pluss Jul fra Nea Radio og Jul i Innlandet som Lokalradioene i Innlandet står bak. Begge er tilgjengelig på lokal DAB i det aktuelle området og på internett over hele verden.
Det er nå fem år siden begge kanalene så dagens lys, men det har allerede blitt en tradisjon:
– Hvert år starter våre nasjonale konkurrenter sine julekanaler. Vi ville ha et reelt lokalt alternativ, med fokus på lokale artister og musikk, sa Bjørn-Martin Brandett, daglig leder i Lokalradioene i Innlandet.
Også 1 FM Molde har sin egen julekanal, 1 FM Jul og Metro-gruppen lanserte for noen år siden den digitale kanalen Norsk Jul.