Solørradioen starter nettavis. Bjørn-Martin Brandett og Andreas Krantz
Radionyheter

Kjapp suksess med nettavis

Solørradioen, en lokalradio i Hedmark, startet egen nettavis og er etter få dager overveldet over responsen. De anbefaler andre lokalradioer å gjøre det samme. 

38 000 sidevisninger på bare fem dager er kanskje ikke i klasse med VGNett, men for en nystartet nettavis som isolør.no, som henvender seg til et lokalt område i Hedmark må det sies å være imponerende.

Tallene som lokalradio.no har sett viser at 15 000 besøkende har vært innom nettsidene i disse første fem dagene. Til sammenligning betyr det at omtrent alle i konsesjonsområdet har vært innom mer enn en gang.

Foreløpig tjener ikke Solørradioen penger på nettsidene, men de gir andre nyttige erfaringer, forteller redaktør Bjørn-Martin Brandett:

– Vi har selvsagt mål om å tjene noen annonsekroner på dette, og nettsiden er fin fordi vi har veldig nøyaktig tallgrunnlag. Det er jo et problem i radioverden, sier Brandett til lokalradio.no.

Han synes en nettavis er et fint tillegg til lokalradiodriften. Begge deler er gratis for brukerne, i motsetning til den veien papiravisene har gått på nett.

– Det koster strengt tatt ingen ting å drive en nettavis. Om du allerede lager radiosaker er det en smal sak og lage tekstversjoner, påpeker Brandett.

Han vil gjerne anbefale andre lokalradioer å gjøre det samme, men minner om at det er lokale forskjeller:

– Det kommer jo helt an på hva slags radiokanal det er. Driver du en lokalradio med en redaksjonell og lokal profil bør du absolutt det, sier Brandett.

Han forteller også at redaksjonelt vil radio, nett og magasin smelte mer sammen. Å tenke flermedialt er viktig i den tiden vi er, og alle mediene er unike på sin måte, mener redaktøren.

– Radioen er en venn i øret, og fungerer som underholdning med innslag av nyheter gjennom hele dagen. Magasinet kan du lese når det passer deg, og har lang levetid. Nettet har vi mulighet til å oppdatere gjennom hele dagen og uka. Mediene utfyller hverandre, og jeg tror dette blir veldig bra, sier Brandett.

I starten er det Andreas Krantz og Brandett som skal produsere nettproduktet, men på sikt er målet å knytte til seg flere ressurser.

Om forfatteren

blank

Kyrre Dahl

Kyrre Dahl har over 30 års erfaring som programleder og journalist i radiobransjen. Han driver bransjenettstedet radionytt.no, jobber for bl.a. Radionyhetene og diverse lokalradioer. Dahl er også nettredaktør på lokalradio.no.

Legg til kommentar

Klikk her for å legge igjen en kommentar