Svein Larsen, Radiosjef i Radio Metro. Foto. Radio Metro
Radionyheter

Klar forbedring for Radio Metro AS

Radio Metro opplevde en solid økning av omsetningen i 2018 og leverer overskudd for første gang. Årsaken til økningen er relativt klar, men det er utfordringer i sikte, mener Metro-sjefen. 

Det er ikke noe voldsomme overskudd vi snakker om, men resultat av ordinær drift er på pluss 1 million kroner i 2018, går det fram av årsberetningen til Radio Metro AS. I 2017 var det tilsvarende tallet 600 000 i minus.

Omsetningstallene er derimot svært imponerende. I 2018 hadde Radio Metro en omsetning på 41,5 millioner kroner. Det er en økning på 10 millioner kroner fra året før. I 2017 var omsetningen på 31,7 millioner kroner.

Metro-sjef Svein Larsen er fornøyd med at radioselskapet for første gang i sin historie går med overskudd, men sier til lokalradio.no at tallene ikke forteller hele historien:

– Det kunne vært større, men vi har investert i fortsatt utvikling av FM-distribusjon og også i produktet. I tillegg har vi måttet lage to Metro-produkter fordi det ikke er tillatt med samsending og videresending, og vi har vært meget nøye med å følge de forskrifter og konsesjonsbetingelser som er utarbeidet av Medietilsynet. Vi har overtatt Kristiansand Lokalradio og selskapet The Beat AS. Dette er tatt over driften, sier Larsen.

Det siste året har altså Radio Metro økt sin omsetning samtidig som både P4-gruppen og Bauer Media har mistet omsetning og sistnevnte går med store underskudd:

– Tilbakegangen til de kommersielle nasjonale kanalene skyldes overgangen til DAB som de selv har sloss for i mange år, men det er ikke Metro som er årsaken til disse problemene. Det skyldes at Bauer og P4 ble borte fra FM over hele landet, sier Larsen og fortsetter:

– Folk likte ikke og forstod heller ikke at de skulle bli tvunget av FM-båndet. I andre land øker radio, men ikke i Norge.

Men, Metro-sjefen påpeker også at det er helt andre utfordringer for radio enn FM og DAB-debatten:

– Problemet er mer at noen store nasjonale annonsører ikke lenger bruker radio fordi de ser at det er mange usikkerhetsmomenter både med nye lyttertall og overgangen til DAB. Her har vi faktisk en felles interesse i få de tilbake på radio og sammen sørge for at radio øker sine markedsandeler både i forhold til andre medier og også i forhold til NRK.
Skal vi få dette til må vi stå sammen og stoppe kranglingen, mener Larsen.

– DAB er kommet for å bli, men det er en fordel for bransjen at lokalradio er igjen på FM i store deler av landet og sørger for at folk ikke går bort i fra radio, avslutter Larsen.

Om forfatteren

blank

Kyrre Dahl

Kyrre Dahl har over 30 års erfaring som programleder og journalist i radiobransjen. Han driver bransjenettstedet radionytt.no, jobber for bl.a. Radionyhetene og diverse lokalradioer. Dahl er også nettredaktør på lokalradio.no.

Legg til kommentar

Klikk her for å legge igjen en kommentar