Hilde Apneseth, radiosjef i Metro. FOTO: Niklas Øymo
Radionyheter

Lokalradio hardest rammet av alle

Koronapandemien var årsaken til et stort fall i omsetningen for Radio Metro i fjor. Lokalradio-selskapet klarte likevel å holde hodet over vannet. 

Radio Metro AS hadde i 2020 en omsetning på 37,4 millioner kroner. Det er 12,8 millioner kr. mindre enn året før. Resultat før skatt i 2020 var 754 000 kroner, en drøy million verre enn 2019.

– Nedgangen i omsetning og resultat skyldes i stor grad koronapandemien. Det sier daglig leder Hilde Apneseth.

– Medietilsynet har bekreftet at lokalradio ble hardest rammet av alle mediekanaler, og Radio Metro er et godt eksempel på at kommersiell lokalradio ble hardest rammet av alle, sier hun og fortsetter:

– Dessverre så vi en nedgang i omsetning allerede fra november 2019, og korona forsterket den negative trenden slik at 2020 ble et veldig vanskelig år for selskapet.

Radio Metro permitterte absolutt alle ansatte, inkludert daglig leder, enten helt eller delvis fra mandag 16.mars i fjor. Dette var dessverre ikke tilstrekkelig for å overleve, forteller Apneseth:

– Vi gjennomførte derfor en større nedbemanningsprosess i 2020. Allerede på vårparten nedbemannet vi 3 personer i vårt datterselskap Kristiansand Lokalradio. I august nedbemannet vi 2 personer i salgsavdelingen, og 4 personer i redaksjonen i Radio Metro. Alle ansatte som fikk beholde jobben sin har vært tilbake i full stilling siden 1. oktober 2020.

Samtidig har det vært utvikling i driften. I 2021 har Metro for første gang i selskapets historie startet med radiobingo:

– Dette har foreløpig ikke vært noe plussprosjekt, men vi har godt håp om at radiobingoen etter hvert blir et viktig tilskudd til økonomien i bedriften, sier daglig leder.

Fremtidsutsiktene er usikre, men Metro-sjefen ser tegn til lys i enden av tunnelen:

– Heldigvis begynner det å røre på seg hos våre annonsører, og september har vært årets desidert beste salgsmåned. Det virker som vi er på vei tilbake til en mer normal markedssituasjon og vi har godt håp om å øke både omsetning og resultat i 2022, sier Apneseth og legger til:

– Samtidig har vi lært at vi er veldig sårbare så lenge vår eneste inntektskilde er salg av tradisjonell radioreklame. Vi jobber derfor målrettet med å ta selskapet i en ny retning som kan gi flere stabile inntektskilder i fremtiden. Vi trenger rett og slett flere ben å stå på for å sikre selskapets overlevelse i et lengre perspektiv, avslutter daglig leder i Radio Metro.

Nylig offentliggjorde selskapet at de skifter navn til Metro Sounds. Dette gjelder eierselskapet og lokalradioen vil som før hete Radio Metro. Eierskiftet kommer samtidig som Metro lanserte en ny podkast, Erotikkpodden.

Om forfatteren

blank

Kyrre Dahl

Kyrre Dahl har over 30 års erfaring som programleder og journalist i radiobransjen. Han driver bransjenettstedet radionytt.no, jobber for bl.a. Radionyhetene og diverse lokalradioer. Dahl er også nettredaktør på lokalradio.no.