Eivind Kallevik og Thor-Magnar Thorsen FOTO: Radio 102
Radionyheter

Krisepakkene fungerte ikke for lokalradio

Radio 102 mistet nesten 1 million kroner i omsetning i fjor på grunn av koronapandemien og fikk lite hjelp fra myndighetenes krisepakker. De klarte likevel å holde hodet over vannet og ser optimistisk på fremtiden. 

Radio 102 hadde en omsetning på 9,0 millioner kroner i 2020. Det er en nedgang på 900 000 kroner sammenlignet med året før. Samtidig gikk resultat før skatt ned fra 815 000 kroner i 2019 til bare 175 000 kroner i 2020. Det viser årsregnskapet for lokalradioen.

– Vi mener bestemt at nedgangen i omsetning i all hovedsak skyldes korona-situasjonen. Det sier ansvarlig redaktør Thor Magnar Thorsen.

– Vi var (og er) tungt inne på reklamesiden i bransjer som ble helt eller delvis stengt ned. Dette er bransjer som konserter/underholdning/kultur, samt uteliv/restaurant. I tillegg ble alle sommerfestivaler i tur og orden avlyst i vårt distrikt. Her ligger mye av omsetningen vår i ellers rolige sommermåneder, forteller Thorsen og fortsetter:

– Andre bransjer vi normalt sett selger radioreklame til opplevde også nedstenging og mindre omsetning. Dette var eksempelvis detaljhandel/butikker/kjøpesentre. Disse visste knapt nok uke for uke om de kunne holde åpent og det ga lite rom for å planlegge kampanjer på radio.

Krisepakker traff dårlig

Radio 102 hadde håpet at regjeringens krisepakker skulle treffer bedre enn de gjorde.

– Her viste det seg dessverre at det var lite for oss å hente, til tross for at vi i det lengste prøvde å ha alle ansatte i jobb. Krisepakkene fungerte nok best for de bransjene som hadde anledning til å stenge ned aktiviteten for en kortere eller lengre periode. For oss var naturligvis ikke det et alternativ og det kostet oss dyrt, sier redaktøren.

Nå ser det imidlertid ut til å løsne og Radio 102 opplever heldigvis økt omsetning. Men de klarer nok ikke å kompensere for et svakt halvår før  sommeren.

– Vi har prøvd å tilpasse oss kontinuerlig og har tidvis hatt ansatte permittert og har derfor måttet redusere aktiviteten noe, men vi håper og tror at vi har klart å levere et godt produkt til lyttere og annonsører også gjennom hele pandemien, sier Thorsen.

– Nå håper og tror vi at en full gjenåpning vil føre til en normalisering av markedet og at vi igjen kan oppleve både omsetningsøkning og resultatforbedring. Vi er i alle fall rigget for økt vekst og aktivitet, sier en optimistisk lokalradioredaktøren.

Tags

Om forfatteren

blank

Kyrre Dahl

Kyrre Dahl har over 30 års erfaring som programleder og journalist i radiobransjen. Han driver bransjenettstedet radionytt.no, jobber for bl.a. Radionyhetene og diverse lokalradioer. Dahl er også nettredaktør på lokalradio.no.