Radio 102 mistet nesten 1 million kroner i omsetning i fjor på grunn av koronapandemien og fikk lite hjelp fra myndighetenes krisepakker. De klarte likevel å holde hodet over vannet og ser optimistisk på fremtiden.
Radio 102 hadde en omsetning på 9,0 millioner kroner i 2020. Det er en nedgang på 900 000 kroner sammenlignet med året før. Samtidig gikk resultat før skatt ned fra 815 000 kroner i 2019 til bare 175 000 kroner i 2020. Det viser årsregnskapet for lokalradioen.
– Vi mener bestemt at nedgangen i omsetning i all hovedsak skyldes korona-situasjonen. Det sier ansvarlig redaktør Thor Magnar Thorsen.
– Vi var (og er) tungt inne på reklamesiden i bransjer som ble helt eller delvis stengt ned. Dette er bransjer som konserter/underholdning/kultur, samt uteliv/restaurant. I tillegg ble alle sommerfestivaler i tur og orden avlyst i vårt distrikt. Her ligger mye av omsetningen vår i ellers rolige sommermåneder, forteller Thorsen og fortsetter:
– Andre bransjer vi normalt sett selger radioreklame til opplevde også nedstenging og mindre omsetning. Dette var eksempelvis detaljhandel/butikker/kjøpesentre. Disse visste knapt nok uke for uke om de kunne holde åpent og det ga lite rom for å planlegge kampanjer på radio.
Krisepakker traff dårlig
Radio 102 hadde håpet at regjeringens krisepakker skulle treffer bedre enn de gjorde.
– Her viste det seg dessverre at det var lite for oss å hente, til tross for at vi i det lengste prøvde å ha alle ansatte i jobb. Krisepakkene fungerte nok best for de bransjene som hadde anledning til å stenge ned aktiviteten for en kortere eller lengre periode. For oss var naturligvis ikke det et alternativ og det kostet oss dyrt, sier redaktøren.
Nå ser det imidlertid ut til å løsne og Radio 102 opplever heldigvis økt omsetning. Men de klarer nok ikke å kompensere for et svakt halvår før sommeren.
– Vi har prøvd å tilpasse oss kontinuerlig og har tidvis hatt ansatte permittert og har derfor måttet redusere aktiviteten noe, men vi håper og tror at vi har klart å levere et godt produkt til lyttere og annonsører også gjennom hele pandemien, sier Thorsen.
– Nå håper og tror vi at en full gjenåpning vil føre til en normalisering av markedet og at vi igjen kan oppleve både omsetningsøkning og resultatforbedring. Vi er i alle fall rigget for økt vekst og aktivitet, sier en optimistisk lokalradioredaktøren.