Det er under en måned igjen til Nordiske Mediedager i Bergen. Programmet henvender seg mer til TV-bransjen enn til radio, men det er flere poster som kan interesse også de som jobber i radiobransjen.
Nordiske mediedager er den største nordiske mediekonferansen. I år er datoen 10. til 12. mai og som vanlig er stedet Grieghallen i Bergen. Som vanlig er det mest fokus på det som skjer på TV-fronten, men man kan også få med seg historien om Hele historien og få vite mer om hvordan Aftenposten lager lydnyheter uten en eneste programleder.
Fortellingene som ble pod-suksess
Hele Historien er en av landets mest populære podkaster. De har vunnet en rekke priser de siste årene. Med suksess-fortellinger som Quislings koffert, Aids-epidemien og Kirurgen, har gjengen bak Hele Historien satt en ny standard for fortellende podkast.
Hvordan jobber teamet med materialet? Hva er en god Hele Historien-historie? Hvordan startet det hele? Og hva er hemmeligheten bak de unike fortellerteknikkene som skaper suksessen?
Til Nordiske Mediedager kommer prosjektleder Kjetil Saugestad for å fortelle historien om hvordan en liten gruppe NRK-folk har erobret podkast-formatet. Saugestad har jobbet i Østlandssendingen, Migrapolis og er en kjent stemme fra Hallo i uken på P2. De siste 15 årene har han vært knyttet til Radiodok-avdelingen som i dag står bak Hele Historien.
Med tips og triks fra unik radiofortelling har de skapt en ny måte å fortelle lydhistorier på, som også når de unge. Saugestad forteller og deler på Nordiske Mediedager.
Med AI fra tekst til lyd: Er nyheter i lydform fremtiden?
Aldri før har flere mennesker gått rundt med airpods i øret. Bruken av lyd vokser mest blant de yngste, og for mange er lytting allerede foretrukket måte å konsumere nyheter på. Kan det tenkes at fremtidens mediekonsum består av mer lyd enn tekst?
I år lanserte Aftenposten sin første klonede stemme laget ved hjelp av kunstig intelligens, og gjorde det mulig for brukerne å lytte til alle artikler, fremfor å lese dem. Kan syntetisk lyd være den viktigste investeringen vi gjør for å nå unge brukere? Kan det å nå leseren gjennom øret og ikke skjermen, gjøre konkurransen mot strømmetjenester og sosiale medier lettere? Vil brukere som kan lytte til akkurat det som interesserer dem mest også bli mer lojale abonnenter?
Produktdirektør for Schibsteds abonnementsaviser i Norge og Sverige, Karl Oskar Teien, kommer til NMD for å fortelle om arbeidet. Han deler ferske tall, og snakker om hvilke muligheter dette gir for norske medier i fremtiden. Og sist, men ikke minst; klarer du å gjette hva som er en ekte stemme og hvilken som kommer fra en robot?
Vil du vite mer om konferansen: nordiskemediedager.no