Ti nye aviser får produksjonstilskudd, også kalt pressestøtte, når Medietilsynet har fordelt årets bevilgning på drøyt 440 millioner kroner. Sju av disse er lokalaviser og en av dem er isolør.no, med velkjente Bjørn-Martin Brandett i spissen.
Lokalradioene i Norge har lenge følt seg urettferdig behandlet ettersom lokalaviser på papir og nett får støtte til redaksjonell virksomhet, mens lokalradioer, som kan drive med like omfattende redaksjonell virksomhet, er ekskludert fra å få støtte.
iSolør ble i 2016 satt i gang som nettavis av Solørradioen i samarbeid med Solørmagasinet. For to år siden ble iSolør også en papiravis og innførte brukerbetaling på nett, som har vært svært vellykket.
Lenge var Lokalradioene i Innlandet inne på eiersiden av iSolør gjennom Solør Media AS, men de er nå helt ute av avisbransjen og Lokalavisene i Innlandet AS har overtatt aksjene. Men, fortsatt er det Bjørn-Martin Brandett som står i spissen for lokalavisa, som har et mindre samarbeid med Solørradioen:
– Solør Media AS har startet avis, men drar veksler på administrative og redaksjonelle resurser fra radioproduksjonen. Avisa har ca. 3 årsverk ansatt dedikert til avis, forteller Brandett til lokalradio.no.
Produksjonstilskuddet er den største av de direkte mediestøtteordningene og likestiller papir- og nettaviser.
For å få produksjonstilskudd må avisene oppfylle en rekke krav. De må blant annet ha som hovedformål å formidle nyheter, aktualitetsstoff og samfunnsdebatt til allmennheten, i tillegg til å ha et bredt tilbud av nyhets, aktualitets- og debattstoff fra ulike samfunnsområder. Nisjeaviser må ha et bredt innhold om politikk, økonomi eller samfunnsliv.




