Radionyheter

Lokalradio anklages for merkevarebrudd

Den nye lokalradioen i Bergen, 5000 Bergen, har fått P4 på nakken. De liker ikke slagordet til lokalradioen og har engasjert advokat i saken. 

5000 Bergen kaller seg «Lyden av Bergen». P4 mener at det er for likt deres slagord:  «Lyden av Norge». Det siste er godkjent i varemerkeregisteret, men P4 har nå også søkt Patentstyret om å få «Lyden av Bergen», som sitt varemerke.

Torsdag fikk 5000 Bergen Radio brev fra en av P4s advokater hvor de ble bedt om å stanse bruken av «lyden av Bergen» i sine sendinger.

– Vi ble overrasket over brevet og vi kan ikke se at vi krenker P4s merkevare. Vi har kun i en setning reklamert med at «Det er vi som er lyden av Bergen», sier daglig leder i den nystartede stasjonen, Morten Hiorth Aarra til BA.

Han sier til avisen at han føler at P4 forsøker å stikke kjepper i hjulene for den nye stasjonen som startet opp sine sendinger på nett 15. januar – og nå også er på Dab. Hiorth Aarra har ingen planer om å slutte med «Lyden av Bergen»

– Nei, men vi skal håndtere dette på en ryddig måte og kommer til å kontakte advokat for å få en juridisk vurdering, sier  han til BA og påpeker at andre bedrifter markedsfører seg under «Lyden av..» med påfølgende stedsnavn, uten at det har fått noen konsekvenser.

BAs undersøkelser i Nasjonalbibliotekets database viser også at «Lyden av Bergen» var tittelen på et bestillingsverk til Nattjazzen i 2017.

Om forfatteren

blank

Kyrre Dahl

Kyrre Dahl har over 30 års erfaring som programleder og journalist i radiobransjen. Han driver bransjenettstedet radionytt.no, jobber for bl.a. Radionyhetene og diverse lokalradioer. Dahl er også nettredaktør på lokalradio.no.

Legg til kommentar

Klikk her for å legge igjen en kommentar