Kommersiell radio og særlig lokalradio bidrar med milliarder til samfunnsøkonomien både gjennom annonseplasser og redaksjonellt innhold. Det kommer fram i en ny rapport fra Storbritannia.
En fersk rapport gjennomført av en tverrpolitisk gruppering i det britiske parlamentet viser den egentlige verdien av kommersiell radio, og i særdeleshet lokalradio.
Kommersiell radio bidrar til at det skapes verdier for 16 milliarder kroner årlig i gjennom lokale annonsører, skriver RadioToday. Lokalradio er spesiellt viktig for små og mellomstore firmaer, går det fram av rapporten.
Dette kommer i tillegg til den redaksjonelle verdien form av nyheter, informasjon og humanitært arbeid i lokalsamfunnet.
Kommersiell radio i Storbritannia bidrar i snitt med 10 timer ukentlig nyheter, vær og trafikkmeldinger (totale minutter). Dette er fordelt på et stort antall bulletiner sendt på forskjellige tidspunkt i løpet av uka.
Rapporten trekker fram hvor viktig radio og ikke minst lokalradio er når det gjelder informasjon ved kriser og ulykker.
Det er også lagt fram noen forslag til videre politikk og her mener rapporten at det er viktig at myndighetene legger til rette for lokal nyhetsformidling og sørge for at lokalradioene har et solid fundament for sin drift.
Den nevner også digitalisering. Det har vært snakket om FM-slukking i Storbritannia, men det er ikke satt noen konkret dato for dette til tross for at den digitale radiolyttingen er såvidt over 50 %. Rapporten er bekymret for de minste lokalradioene og anbefaler at radiostasjonene selv kan bestemme når de vil slutte å sende på FM og at dette er særlig viktig for de minste stasjonene, melder RadioToday