Grafikk: Medietilsynet.
Radionyheter

Lokalradio økte inntektene kraftig i fjor

Den totale inntekten for lokalradioene økte med hele 23 % i 2019. Det viser en fersk rapport fra Medietilsynet. De nasjonale radioaktørene mistet inntekter. 

De lokale kringkasterne omsatte for 226 millioner kroner i fjor. Det betyr en økning på 23 % sammenlignet med året før. Tallene kommer fram i en økonomirapport om mediebransjen som Medietilsynet står bak.

I årene 2015 til 2017 sank omsetningen blant norske lokalradioer kraftig, men det skyldtes i all hovedsak at mange lokalradioer ble lagt ned som følge av digitaliseringen av riksradioene, f.eks NENT Groups P5, som sendte på FM i alle storbyene.

Lokalradioene som er igjen tjener nå vesentlig mer samlet enn de gjorde i 2015, se tabellen ovenfor.

Samtidig. i 2019 falt de kommersielle nasjonale radiokanalenes inntekter kraftig. Med en nedgang på over 12 prosent, eller 66 millioner kroner, ble de nasjonale radioselskapenes lønnsomhet betydelig svekket i fjor.

Medietilsynets rapport er i hovedsak en rapport om økonomien for 2019 men de nevner også 2020 og konsekvensene av pandemien. Norske medier har så langt mistet rundt 20 % av inntektene sammenlignet med i fjor. I perioden april til august i år ble driftsinntektene til de lokale radiovirksomhetene redusert med 16 prosent, mens de nasjonale kringkasterne mistet 7 prosent i driftsinntekter og 18 prosent i annonseinntekter, står det i pressemeldingen fra Medietilsynet.

Reklame største inntektskilde for lokalradio

Annonsesalg er den største inntektskilden for de lokale kringkasterne. Reklame står for 48 % av omsetningen, mens Radiobingo står for 26 % av omsetningen, viser rapporten fra Medietilsynet.

Andre inntekter er blant annet gaver, frivillig lytterlisens og tilskudd fra det offentlige.

I rapporten kommer det også fram at lokalradioer med radiobingo har en stabil omsetning over tid, mens det er større variasjon for de radiostasjonene som har annonser som sin hovedinntektskilde.

Det er dermed de kommersielle aktørene som står for mesteparten av økningen av totalomsetningen for lokalradio fra 2018 til 2019

FM fortsatt viktig for mange

Det er bare halvparten av lokalradioene som sender på DAB, og FM er dermed svært viktig for øknomien til lokalradioene.

Medietilsynet har kommet fram til at 89 virksomheter hadde kun sendinger over FM-nettet, mens 87 sendte både på FM og DAB(+).

De største inntektene blir generert der man sender både på FM og DAB, men for bingoradioene er det annerledes.

Det er større omsetning av bingo på lokalradio som kun sender på FM enn blant de som sender både på FM og DAB.

Det ligger heldigvis an til lokalradioene får fortsette på FM også etter 2021.

Om forfatteren

blank

Kyrre Dahl

Kyrre Dahl har over 30 års erfaring som programleder og journalist i radiobransjen. Han driver bransjenettstedet radionytt.no, jobber for bl.a. Radionyhetene og diverse lokalradioer. Dahl er også nettredaktør på lokalradio.no.

Legg til kommentar

Klikk her for å legge igjen en kommentar