Ved første øyekast kan det se ut som lokalradioene tok tilbake tapte inntekter fra pandemiåret i 2021. Men, ser man nærmere på de ferske tallene fra Medietilsynet ser vi endel negative signaler
Lokalradiokringkasterne hadde en samlet omsetning på 228 millioner kroner i 2021 – en økning på 3,5 prosent fra 2020. Når utbetalingene til koronakompensasjonen på 3,1 millioner kroner blir tatt ut av 2020-regnskapet, var økningen i driftsinntekter på 3,2, skriver Medietilsynet i sin rapport om økonomien i mediebransjen.
Lokalradio samlet gikk såvidt i pluss i fjor. Det ble et driftsresultat på til sammen 1,3 millioner kroner i 2021 mot 15,1 millioner kroner i 2020.
Som andre deler av mediebransjen har lokalradiobedriftene samlet hentet tilbake inntekter som gikk tapt under pandemien, og hadde omtrent samme inntektsnivå i 2021 som før pandemiem. Men, bak disse tallene skjuler det seg dramatiske forskjeller for alle typer radiokanaler.
Reklame og bingo utgjør samlet 79 prosent av totalinntektene til lokalradioene. Frivillig lisens og gaver utgjør nærmere 10 prosent av inntektene, mens de øvrige inntektskildene til sammen utgjør i overkant av 10 prosent av inntektene.
Under pandemien økte inntektene fra radiobingo kraftig, mens disse inntektene falt med 1,8 millioner kroner eller 2 prosent i 2021. Bingoinntektene var likevel 40 prosent høyere i 2021 enn i 2019.
En nærmere analyse viser at reklameinntektene til lokalradio var 23 millioner kroner eller 19,6 prosent lavere i 2021 enn i 2019. Selv om reklameomsetningen økte i 2021 klarte ikke de kommersielle lokalradioselskapene å hente inn igjen reklameinntekter som gikk tapt i pandemiåret 2020. Da var nedgangen på nesten 30 % sammenlignet med året før.
I 2020 utgjorde bingoinntekter og reklameinntekter nær sagt like store andeler av driftsinntektene til lokalradiovirksomhetene. Etter enn liten vekst på 3,1 prosent i reklameinntektene i 2021 var reklameinntektene igjen den største inntektskilden i lokalradio
Mens reklameinntektene utgjorde 51 prosent av driftsinntektene i 2019, var andelen 41 prosent både i 2020 og 2021.
Donasjoner, gaver, frivillig lisens og andre ikke-kommersielle bidrag er viktige i driftsøkonomien til mange lokalradioer. Under pandemien tapte radiobedriftene samlet mer enn 30 prosent av de ikke-kommersielle bidragene. I 2021 var dette tilbake på samme nivå som før pandemien.