Salg- og markedsdirektør Hilde Apneseth og byråansvarlig Malin Wiklund i Radio Metro Foto: Radio Metro
Radionyheter

Lokalradioene lanserer FM-samkjøringen

Lokalradioene tar opp kampen om de nasjonale annonsørkronene. Den beryktede FM-slukkingen har ført til at rikskanalene har tapt lyttere, mens lokalradio har fått flere. Nå lanseres FM-samkjøringen i regi av Radio Metro. 

De landsdekkende radiokanalene har pakket sekken og forlatt FM-båndet. De siste lyttertallene fra Kantar TNS tyder på at NRK, P4 og Radio Norge samlet har mistet 15 % av sine lyttere det siste året. Samtidig har lokalradioene økt sine lyttertall med 20 %.

– De fleste lokalradiostasjoner har hatt en eventyrlig vekst etter at de nasjonale kanalene forlot FM, sier salgs- og markedsdirekør i Radio Metro Hilde Apneseth.

Lokalradio fortsetter på FM i mange år til, og har derfor lansert FM-samkjøringen. Ferske tall viser at mer enn 728 000 lyttere ukentlig hører på lokalradiostasjonene som er inkludert i FM-samkjøringen.

– Det er fortsatt slik at halvparten av alle biler i Norge ikke har DAB-radio, og da sier det seg selv at de radiostasjonene som fortsatt sender på FM får en opptur. Lokalradioene har rett og slett fått et kommersielt potensiale vi aldri har sett maken til før, sier Apneseth.

FM-samkjøringen er en semi-nasjonal radiosamkjøring bestående av alle lokalradioer av betydning. En radiospott i denne samkjøringen vil bli avviklet på samtlige kanaler på FM, DAB og nettradio.

– Dette er en ren tilleggsdekning som rikskanalene ikke kan levere. Det gjør FM-samkjøringen til en svært god forsterkning for rikskampanjer og semi-nasjonale kampanjer. Her har man muligheten til å nå en ukentlig lyttergruppe på over 728.000 personer, sier byråansvarlig Malin Wiklund i Radio Metro.

– Før var mange bekymret for dobbeltlytting, men nå som de nasjonale ikke er tilstede på FM er denne muligheten betydelig redusert, legger hun til.

Hun og salgs- og markedsdirektør Hilde Apneseth forteller at dette er en enkel operasjon for å sikre kvalitet for byråfolk eller markedsansvarlige.

– Vi står for all koordinering, distribusjon, rekviser og rapportering. Med dette produktet slipper du å kontakte hver eneste radiostasjon på lista, men trenger kun å forholde deg til ett kontaktpunkt, sier Wiklund.

– Vi tar oss av alt bryet. Du får dermed mer tid og en enklere dag på jobben, legger Apneseth til.

Vil du vite mer om FM-samkjøringen og hvordan du kan kjøpe viktig tilleggsdekning på radio? Kontakt salgs- og markedsdirektør i Radio Metro Hilde Apneseth på hilde.apneseth@radiometro.no eller 952 25 442.

Om forfatteren

blank

Kyrre Dahl

Kyrre Dahl har over 30 års erfaring som programleder og journalist i radiobransjen. Han driver bransjenettstedet radionytt.no, jobber for bl.a. Radionyhetene og diverse lokalradioer. Dahl er også nettredaktør på lokalradio.no.

Legg til kommentar

Klikk her for å legge igjen en kommentar