Lærling Jørgen Mathiesen (18) og daglig leder Bjørn-Martin Brandett. Foto: SolørRadioen
Radionyheter

Lokalt innhold viktig for å lykkes

Solørradioen er nå øverst på lista over landets mest populære lokalradioer. Radiosjefen forklarer suksessen med satsingen på lokalt innhold. 

– Uten det lokale innholdet på lufta hadde vi neppe lykkes, sier daglig leder i HedmarksRadioene AS, Bjørn-Martin Brandett.

HedmarksRadioene eier en rekke konsesjoner i Hedmark og Oppland, deriblant SolørRadioen, som i fjerde kvartal 2018 inntok førsteplassen på Lokalradio Topp 15. Dette er en liste som forteller hvor populær en lokalradio er, målt i oppslutning i egetdefinert område.

SolørRadioen har lenge vært blant de aller beste på listen, men rykker nå opp fordi Nea Radio, som lenge har vært nummer 1, bestemte seg for å utvide sitt måleområde. Dermed fikk de langt flere faktiske lyttere, men målt i % ble resultatet at de forsvant fra toppen av denne lista.

Dermed kan SolørRadioen kose seg med 36 % daglig oppslutning i Våler, Grue og Åsnes kommuner. Ukentlig hører 57 % av alle i dette området på lokalradioen, noe som tilsvarer 8000 mennesker.

– Hvorfor vi lykkes har nok lytterne bedre svar på enn meg. Men vi har jobbet langsiktig og funnet en profil som fungerer i dette området. Vi følger med på det som skjer i Solør, og prøver å være tilstede på flest mulig arenaer. Uten det lokale innholdet på lufta hadde vi neppe lykkes. Vi vet også at SolørRadioen pluss har mange lyttere, og særlig blant de godt voksne lytterne, sier Brandett til isolør.no, et magasin de også står bak.

Å drive radio på et lite sted er en kunst, og det gjelder å forstå kulturen og folka for å lage best mulig innhold:

– Vi kan ikke drive slik de gjør i storbyene. På et lite sted er man opptatt av det som skjer i nærmiljøet, og er kanskje ikke like opptatt av de store sakene på verdensbasis. Vi er et rolig folkeslag som stresser lite. Vi har nok med det vi har, og de fleste er patrioter, sier Bjørn-Martin Brandett.

Det gir en stor fordel å være alene på FM. Samtidig hadde SolørRadioen gode lyttertall før de nasjonale kanalene rømte FM-båndet.

– Vi var faktisk på høyde med P4 og var vesentlig større enn Radio Norge da de forsvant. Dessverre måles ikke hvor mange som lytter på oss via DAB, men det er innlysende at vi vil miste lyttere om vi må av FM i 2022. Nå venter vi spent på hva politikerne bestemmer i denne saken. Foruten konkurransefortrinnet, som de nasjonale kanalene selv har skapt, finnes det ingen gode grunner til å slukke FM, sier Bjørn-Martin Brandett.

Om forfatteren

blank

Kyrre Dahl

Kyrre Dahl har over 30 års erfaring som programleder og journalist i radiobransjen. Han driver bransjenettstedet radionytt.no, jobber for bl.a. Radionyhetene og diverse lokalradioer. Dahl er også nettredaktør på lokalradio.no.

Legg til kommentar

Klikk her for å legge igjen en kommentar