Medietilsynet har analysert innholdet i lokalradio for å se nærmere på hva bransjen bidrar med i forhold til mangfold i mediene. De har kommet fram til at lokalt innhold er viktig for de fleste, men det er litt motstridende opplysninger om hva lokalradioene faktisk sender.
I spørreundersøkelsen svarte nesten ni av ti at lokalt innhold blir formidlet i lokalradioen. Dette er langt høyere enn de 55 prosent av lokalradioene som ifølge innholdsanalysen hadde lokalt innhold, står det å lese i Medietilsynets rapport, som ble lagt fram i dag.
De aller fleste lager alt det lokale innholdet selv (nesten 75 prosent), noen formidler både egenprodusert og eksternt produsert lokalt innhold (12,4 prosent). Kun 3,9 prosent formidler bare lokalt stoff som er laget av andre.
Over 50 prosent av lokalradioene som får hele eller deler av det lokale innholdet sitt fra andre, får det fra andre lokalradiostasjoner som har samme eier. Kun 14 prosent får det fra andre radiostasjoner med en annen eier.
44 prosent får lokalt innhold fra andre eksterne produsenter. Innholdsdeling og samarbeid om lokalt innhold skjer dermed mest mellom lokalradiostasjoner under samme eier, men lokalt innhold kjøpes også fra andre eksterne produksjonsmiljøer.
Mange sender lokale nyheter
Over sju av ti lokalradiovirksomheter svarte i spørreundersøkelsen at de formidler lokale nyheter. Dette er langt høyere enn det innholdsanalysen viste, der én av fire hadde lokalt nyhetsstoff.
Ifølge innholdsanalysen hadde alle lokalradioene som sendte lokale nyheter også annet lokalt stoff i sendingene sine. Dette samsvarer med resultatene fra spørreundersøkelsen og støtter opp om at lokal nyhetssatsing som oftest vil være en del av en større lokal innholdsstrategi.
Spørreundersøkelsen viste videre at den lokale nyhetsdekningen formidles i ulike sendeflater, og ikke bare i nyhetsbulletiner som er det tradisjonelle formatet for den løpende nyhetsdekningen i radio.
Vel 33 prosent sier lokalradioprofilen formidler både lokale nyhetsbulletiner og lokalt nyhetsstoff i andre sendeflater, mens cirka 27 prosent bare formidler lokalt nyhetsstoff i andre sendeflater. Kun én av ti formidler kun lokale nyhetsbulletiner.
I overkant av 75 prosent av lokalradioprofilene produserer de lokale nyhetsbulletinene selv, og ytterligere 10 prosent har en miks av både egenproduserte og eksternt produserte lokale nyheter. Kun 14 prosent får alle lokale nyheter fra eksterne produsenter.
De eksternt produserte lokale nyhetene kommer i all hovedsak fra nyhetsredaksjoner innenfor samme lokalradioeierskap.
Det er færre lokalradioer som formidler nasjonale enn lokale nyhetsbulletiner, og de aller fleste
lokalradioer som formidler nasjonale nyheter, får dette innholdet fra sentrale nyhetsbyråer eller
nasjonale nyhetsredaksjoner.