Salg- og markedsdirektør Hilde Apneseth og byråansvarlig Malin Wiklund i Radio Metro Foto: Radio Metro
Radionyheter

Metro mot strømmen i radiomarkedet

Omsetningen av radioreklame falt i årets to første måneder, men Radio Metro er kjerringa mot strømmen og går kraftig oppover. 

Radiomarkedet opplever i januar og februar en tilbakegang på 19,6 prosent, sammenlignet med samme periode i fjor. Det viser tall fra Mediebyråforeningen. I hele fjor gikk omsetningen av radioreklame ned med 10,7 %.

Men, det er et lyspunkt i disse tallene og det er lokalradio. Radio Metro økte sin omsetning med hele 50,5 % i årets to første måneder. I 2018 økte Metro med 36,6 %.

Salgssjef i Metro, Hilde Apneseth, er glad på egne vegne, men bekymret for radiobransjen:

– Den negative utviklingen i radioomsetningen er selvsagt trist lesing for oss som bryr oss om bransjen. Samtidig mener jeg at dette er et svært godt bevis på at slukkingen av det nasjonale FM-nettet var en helt håpløs kommersiell beslutning, sier Apneseth, til Kampanje.

Hun legger ikke skjul på at hovedgrunnen til Radio Metros fremgang er slukkingen av det nasjonale FM-nettet. Apneseth forteller at de har mer enn doblet lyttertall siden overgangen til Dab.

– Mediebyråene har fått en helt annen interesse for våre radiostasjoner ettersom vi nå er blitt en mye større aktør. Det hjelper også på at de nasjonale kanalene opplever en betydelig nedgang i lyttertallene og at Nielsen har overtatt PPM-undersøkelsen. Til sammen har dette skapt mye usikkerhet i det nasjonale radiomarkedet, og flere store annonsører har ønsket å vurdere alternative plasseringer av radiokronene, sier Apneseth til Kampanje.

De har også intervjuet medieanalytiker Arne-Inge Christophersen som mener nedgangen på radio kan tilskrives en rekke hendelser, ikke minst overgangen fra FM til Dab, påfølgende negative medieoppslag, og prisveksten på radioreklame.

– Men status er at radio er en av få massekommunikasjonskanaler som gir en viss dekning. Jeg tror at dette er en god tid for å gjøre gode og effektive radiokjøp, for kommunikasjons- og reaksjonsegenskapene har nok ikke endret seg mye for kanalen, sier Christophersen

LES HELE SAKEN I KAMPANJE

Om forfatteren

blank

Kyrre Dahl

Kyrre Dahl har over 30 års erfaring som programleder og journalist i radiobransjen. Han driver bransjenettstedet radionytt.no, jobber for bl.a. Radionyhetene og diverse lokalradioer. Dahl er også nettredaktør på lokalradio.no.

Legg til kommentar

Klikk her for å legge igjen en kommentar