• English
  • Finn din lokalradio
  • Kontakt oss
mandag 2. oktober 2023
  • Logg inn
Norsk Lokalradioforbund
  • Nyheter
    • Radionyheter
    • Lyttertall
    • Mediepolitikk
    • Myndighetsinformasjon
    • Medlemsinformasjon
    • Medlemsprofilen
    • Radiodager
    • Landssamlinger
  • Medlemsskap
    • Hvorfor bli medlem?
    • MedlemsportalLÅST
      • RadiotjenesterLÅST
      • MedlemsverktøyLÅST
      • BransjestatistikkLÅST
      • LytterdokumentasjonLÅST
      • KunnskapsbaseLÅST
      • DigitalportalLÅST
      • FordelsprogramLÅST
    • Se alle medlemmer
    • Søk om medlemskap
    • Kontingentsatser
  • Organisasjon
    • Kontakt oss
    • Om forbundet
    • Landsmøtet
    • Ansatte
    • Forbundsstyret
    • Vedtekter for NLR
    • Årsmeldinger
    • Lokalradioprisen
    • Pressebilder og logo
  • Mediepolitikk
    • Handlingsplan
    • Resolusjoner
    • Høringsuttalelser
    • Politiske innspill
Medlemsportalen
Søk om Pressekort
Ingen resultater
Se alle resultater
Norsk Lokalradioforbund
  • Nyheter
    • Radionyheter
    • Lyttertall
    • Mediepolitikk
    • Myndighetsinformasjon
    • Medlemsinformasjon
    • Medlemsprofilen
    • Radiodager
    • Landssamlinger
  • Medlemsskap
    • Hvorfor bli medlem?
    • MedlemsportalLÅST
      • RadiotjenesterLÅST
      • MedlemsverktøyLÅST
      • BransjestatistikkLÅST
      • LytterdokumentasjonLÅST
      • KunnskapsbaseLÅST
      • DigitalportalLÅST
      • FordelsprogramLÅST
    • Se alle medlemmer
    • Søk om medlemskap
    • Kontingentsatser
  • Organisasjon
    • Kontakt oss
    • Om forbundet
    • Landsmøtet
    • Ansatte
    • Forbundsstyret
    • Vedtekter for NLR
    • Årsmeldinger
    • Lokalradioprisen
    • Pressebilder og logo
  • Mediepolitikk
    • Handlingsplan
    • Resolusjoner
    • Høringsuttalelser
    • Politiske innspill
Ingen resultater
Se alle resultater
Norsk Lokalradioforbund
Ingen resultater
Se alle resultater
Hjem Nyheter Radionyheter

Mistet 22 % av reklameinntektene

blank Av Kyrre Dahl
05.07.2021
i Radionyheter
A A
Radio 102 søker etter frilansere og vikarer

Foto: Radio 102

132
VISNINGER
Del på FacebookDel på Twitter

Lokalradio tapte 22 prosent av annonseinntektene på grunn av koronapandemien i 2020. Det viser tall fra Medietilsynet. Radioene som bare lever av reklame tapte enda mer.

Til tross for betydelig inntektsfall, bedret norske medier lønnsomheten i pandemi-året 2020. Det viser en ny analyse fra Medietilsynet. – Annonsefallet har vært betydelig, men kostnadsreduksjoner redder resultatene for mange, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet.

Både aviser, radio- og tv-kanaler hadde lavere annonseinntekter i 2020 enn i 2019, viser rapporten fra Medietilsynet. Den prosentvise reduksjonen for aviser var vel 13 prosent. Lokalavisene var den gruppen aviser som tapte mest, med en nedgang i annonseinntekter på vel 19 prosent i 2020.

Lokalradio tapte mer enn riksradio

Lokalradioene tapte 22 prosent av annonseinntektene. Lokalradioene som hadde reklameinntekter som viktigste inntektskilde tapte 30 prosent av disse inntektene. De nasjonale kringkasterne kom bedre ut, med et fall på knappe åtte prosent fra året før.

Nasjonale løssalgsaviser, der aviser som VG og Dagbladet inngår, var den eneste gruppen som økte annonseinntektene i fjor. Der var veksten på nesten 12 prosent.

Med unntak for nasjonale kringkastere og løssalgsaviser, økte alle mediekategoriene sine brukerinntekter i 2020. Størst vekst hadde lokalavisene, med vel fire prosent. Alle mediekategorier unntatt lokalradioene har brukerinntekter.

– Økte brukerinntekter kompenserer likevel ikke for fallet i annonseinntekter. De totale driftsinntektene gikk dermed ned for alle mediekategorier i 2020, unntatt for lokalradioer som finansieres av bingo, sier Velsand.

Store forskjeller mellom lokalradioene

Medietilsynets tall viser at det er store forskjeller blant lokalradioene, både når det gjelder inntektsutvikling og lønnsomhet. Mens de ikke-kommersielle radioene hadde størst inntektsfall i 2020, økte de bingo-finansierte radioene inntektene med 54 prosent. De reklamefinansierte radioene hadde et inntektstap på vel 29 prosent i 2020.

Totalt bedret lokalradiovirksomhetene lønnsomheten i 2020. Det samlede driftsresultatet økte med nær 30 prosent, eller 3,2 millioner kroner. Men det er store ulikheter mellom radiokategoriene.

– Alle kategorier unntatt bingoradioene forbedrer lønnsomheten på grunn av betydelige kostnadsreduksjoner, særlig i personalkostnadene. Men mens de andre radiokategoriene har redusert antall årsverk, har bingoradioene økt lønnskostnadene. Det forklarer at denne type radioer har redusert lønnsomheten, selv med økte inntekter, sier Velsand.

De nasjonale radiovirksomhetene bedret lønnsomheten betydelig i 2020. Driftsresultatet i 2020 var fire ganger større i 2020 enn i 2019, og mesteparten av bedringen skyldes reduserte driftskostnader.

Lokalavisene tapte mest av avisene

Lokalavisene var den type aviser som hadde størst reduksjon i driftsinntektene i 2020, med et fall på fem prosent fra året før. Disse avisene hadde likevel størst forbedring i lønnsomheten, og resultatet (eksklusive produksjonstilskudd) økte med nesten 22 prosent fra året før.

– Mange aviser reduserte kostnadene betydelig da koronaen kom for å demme opp for forventet inntektsfall. Når reduksjonen ikke ble så stort som fryktet, gjør kostnadskuttene at driftsresultatet bedres, sier Velsand.

Samlet reduserte avisene antall årsverk med cirka to prosent i 2020. Det var små forskjeller mellom de ulike aviskategoriene.

 

Forrige innlegg

81 påmeldte bidrag til årets Prix Radio 

Neste innlegg

Ny leverandør av digitalbingo for lokalradio

blank

Kyrre Dahl

Kyrre Dahl har over 30 års erfaring som programleder og journalist i radiobransjen. Han driver bransjenettstedet radionytt.no, jobber for bl.a. Radionyhetene og diverse lokalradioer. Dahl er også nettredaktør på lokalradio.no.

Relatert innhold

Imponerte med andre plass i Eliteserien
Radionyheter

Imponerte med andre plass i Eliteserien

Av Kyrre Dahl
02.10.2023
Ny sjef vil videreutvikle Radio Øst
Radionyheter

Ny sjef vil videreutvikle Radio Øst

Av Kyrre Dahl
29.09.2023
Neste innlegg
Ny leverandør av digitalbingo for lokalradio

Ny leverandør av digitalbingo for lokalradio

Fått med deg disse sakene?

  • Disse bidragene skal representere lokalradio i Prix Radio 2023!  

    Disse bidragene skal representere lokalradio i Prix Radio 2023!  

    291 delinger
    Del 116 Tweet 73
  • Ny lokalradio på FM nær Oslo

    249 delinger
    Del 100 Tweet 62
  • Dette er de Prix-nominerte fra lokalradio

    237 delinger
    Del 95 Tweet 59
  • Nå kan du ikke lenger finne sendere

    216 delinger
    Del 86 Tweet 54
  • Hvordan tjene penger på podkast?

    172 delinger
    Del 69 Tweet 43
  • Dramatisk prisøkning fra Telenor

    170 delinger
    Del 68 Tweet 43
  • De 20 største lokalradioene i Norge

    169 delinger
    Del 68 Tweet 42
  • De 20 største lokalradioene, 1. kvartal 2023

    158 delinger
    Del 63 Tweet 40

Samarbeidspartnere

Aldena

Aldena

www.aldena.it
Broadcast Partners

Broadcast Partners

www.broadcastpartners.com
Radionyhetene

Radionyhetene

www.radionyhetene.no
Kantar

Kantar

www.kantar.no
Wordcast Systems

Wordcast Systems

www.worldcastsystems.com
Norsk Journalistlag

Norsk Journalistlag

www.nj.no
MusicMaster

MusicMaster

www.musicmaster.com/
Broadcast Radio Ltd

Broadcast Radio Ltd

www.broadcastradio.com
Bredengen

Bredengen

www.bredengen.no
PrePro AS

PrePro AS

www.facebook.com/preproas/
Tono

Tono

www.tono.no
Tinex Group

Tinex Group

www.tinexgroup.no
Soundware

Soundware

www.soundware.no
Paneda

Paneda

www.paneda.no
Radioplayer Norge

Radioplayer Norge

www.radioplayer.no
Gramo

Gramo

www.gramo.no
DB Broadcast

DB Broadcast

www.dbbroadcast.com
Bakke-Nett AS

Bakke-Nett AS

https://bakke-nett.no/
COM-TECH

COM-TECH

www.com-tech.it
logo_nlr_vert

NO 961 128 641 MVA
Tollbodgata 2, 4611 Kristiansand

Telefon: +47 22 40 27 20
E-post: post@lokalradio.no

Norsk Lokalradioforbund er  interesseorganisasjonen for lokalradioer i Norge. Våre medlemsstasjoner er av ulik størrelse, og opererer både i det ideelle og det kommersielle radiolandskapet. Vår viktigste oppgave er å arbeide for gode og stabile rammebetingelser som sikrer en sterk, varig og lønnsom bransje.

Vi ble stiftet i 1982 og er medlem i Norsk Presseforbund. Forbundet har kontor på Pressens Hus i Oslo og i Kristiansand.

Ansvarlig redaktør: Pål Lomeland
Webredaktør: Kyrre Dahl

Personvernerklæring

Ingen resultater
Se alle resultater
  • Nyheter
    • Radionyheter
    • Lyttertall
    • Mediepolitikk
    • Myndighetsinformasjon
    • Medlemsinformasjon
    • Medlemsprofilen
    • Radiodager
    • Landssamlinger
  • Medlemsskap
    • Hvorfor bli medlem?
    • Medlemsportal
      • Radiotjenester
      • Medlemsverktøy
      • Bransjestatistikk
      • Lytterdokumentasjon
      • Kunnskapsbase
      • Digitalportal
      • Fordelsprogram
    • Se alle medlemmer
    • Søk om medlemskap
    • Kontingentsatser
  • Organisasjon
    • Kontakt oss
    • Om forbundet
    • Landsmøtet
    • Ansatte
    • Forbundsstyret
    • Vedtekter for NLR
    • Årsmeldinger
    • Lokalradioprisen
    • Pressebilder og logo
  • Mediepolitikk
    • Handlingsplan
    • Resolusjoner
    • Høringsuttalelser
    • Politiske innspill
Gå til medlemsportal
Gå til konferanseportal
Søk om pressekort
Finn din lokalradio

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Vi bruker cookies for statistikk og for å forbedre brukeropplevelsen. Dine data deles ikke med tredjepart. Ved å fortsette godkjenner du vår personvernerklæring.