Radionyheter

Møter jordskjelvet med tidenes beste radiotilbud

NRK overhaler hele radioporteføljen for å ruste seg til det digitale skiftet. Resultatet skal bli tidenes beste radiotilbud til den norske befolkning.

Om under tre måneder avsluttes rikskanalenes FM-sendinger i Nordland. Deretter står resten av Norge for tur etter en regionvis plan som avsluttes med Troms og Finnmark i desember neste år. I de fire resterende områdene vil NRK slukke FM-sendingene lenge før de nasjonale kommersielle kanalene. Det er knyttet stor spenning til radiodigitaliseringen. Ingen kan spå hvordan radiolandskapet vil forme seg i fremtiden og hos NRK sammenlignes overgangen til DAB med et forestående jordskjelv.

– Det er et jordskjelv når distribusjonen endres. Riktignok lytter allerede godt over halvparten digitalt, men vi er veldig spent på om den ganske store prosentandelen som ikke gjør det, finner tilbake til våre tilbud på den digitale plattformen.

Sigrid Gjelland er regionredaktør i NRK
Sigrid Gjelland er regionredaktør i NRK (Foto: Pål Lomeland)

Det sier Sigrid Gjellan som er regionredaktør i NRK med overordnet ansvar for NRK Trøndelag, NRK Hedmark Oppland og NRK Møre og Romsdal. Gjellan var en av foredragsholderne på helgens lokalradiokonferanse i Røros. Temaet var hvordan statskanalen på innholdssiden forbereder seg på en ny radiohverdag i forbindelse med det kommende teknologiskiftet.

Alle kanaler får en ansiktsløftning
NRKs nye radiostrategi har nedfelt som et prinsipp at radiolytteren velger kanal mer enn program og at alle kanaler skal ha et klart definert løfte og format.

– Vi føler at vi har gjort veldig mye de siste årene for å rigge oss til tidenes beste radiotilbud. I 2017 får alle lyttere i Norge lik tilgang til alle NRKs-kanaler og det er derfor viktig å gjøre grep på innholdssiden nå. Det vi gjør i høst er å pusse opp alle NRKs radiokanaler for å være best mulig rustet til en ny tid, sier Gjellan.

Alle NRKs 14 kanaler skal gjennom en ganske omfattende redaksjonell ansiktsløftning frem mot FM-slukkingen. For flaggskipet P1 vil det være fokus på programlederutvikling, musikkrevisjon og plassering av riktig innhold til riktig tid. For P2 skal sendeskjema styrkes, NRK P3 får en ny humorflate mens NRK Jazz både skal utvikle musikkprofilen og programtilbudet. Noe mer overraskende er det kanskje en økning av andelen verbalinnhold på ungdomskanalen NRK mP3.

I følge NRKs presentasjon vil en del av fremtidsstrategien være å styrke satsningen på podcast. Deres målsetting er å bli Norges mest nyskapende og største leverandør av podcast både gjennom egenproduksjon og i samarbeid med eksterne innen utgangen av 2017. Som et ledd i dette skal NRK hvert år lage nyskapende podcaster, som både er modige og grensesprengende.

Leverer tidenes innholdstilbud med færre folk
Til tross for flere runder med nedbemanning og varsel om ytterligere kutt som følge av at regjeringen ikke vil øke kringkastingsavgiften for neste år, satses det altså stort på en redaksjonell oppgradering av NRKs samlede radiotilbud.

– Generelt jobber vi hele tiden med å effektivisere og forenkle produksjon. Med hensyn til tidligere kuttrunder, så har den overordnede målsettingen vært å skjerme og videreutvikle tilbudet til publikum. Ny teknologi og bedre arbeidsflyt har bidratt til at innhold kan produseres enklere og med færre ressurser. I tillegg prioriterer vi naturligvis på innholdssiden – i takt med publikums endrede mediebruk og fordi ressursene er begrenset, forklarer Gjellan.

Tidligere er det kjent at NRK skal øke sin bestilling av eksterne radioproduksjoner. Gjennom eksternt produsert innhold som supplerer, ikke kopierer, internproduserte programmer håper NRK å gi publikum et enda bredere tilbud.

Beveger seg ikke i retning av kommersiell radio
NRK har i forbindelse med oppussingen fått kritikk for at formatteringen av blant annet P1 gjør at kanalen likner mer og mer på kommersielle konkurrenter og dermed beveger seg bort fra allmennkringkastingsoppdraget. Denne problemstillingen har blitt reist i flere sammenhenger, sist under radiolederdebatten på Radiodager.

– Jeg er helt uenig i at vi beveger oss i retning av kommersiell radio. Det er ikke mulig å mene at eksempelvis P1 og P4 låter kliss likt. Vi løfter norsk musikk på alle flater gjennom hele dagen også i primetime. Også på innholdssiden skiller vi oss betraktelig fra de kommersielle kanalene, sier Gjellan og peker blant annet på den høye andelen lokalt innhold.

nrk3

Om forfatteren

blank

Pål Lomeland

Pål Lomeland er daglig leder i Norsk lokalradioforbund. Han er utdannet journalist ved Mediehøgskolen Gimlekollen i Kristiansand, og har hatt sitt virke innenfor radiobransjen siden 1991.

Legg til kommentar

Klikk her for å legge igjen en kommentar