Billistorganisasjonen NAF advarer mot at slukking av 2G-nettet blir en reprise av overgangen til DAB. NAF frykter at 2G-nettet stenges ned før viktige funksjoner er ivaretatt.
Vi som jobber i radio husker altfor godt debatten rundt overgangen til DAB, som endte med at de fleste lokalradioene fikk fortsette å sende på FM, mens kommersiell lokalradio i storbyene ble forbudt av Stortinget slik at de store riksaktørene skulle få beholde sine lyttere og sine inntekter.
Nå fryktet billistorganisasjonen NAF at noe lignende kan skje igjen, og også denne gangen er det radiosignaler kampen står om.
Allerede i 2025 vil Norge stenge 2G-nettet. Det er tidligst i Europa. Andre land i Europa har valgt å vente til nærmere 2030. – Dette kan gå utover trafikksikkerheten, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
2G-nettet er viktig for mange områder i samfunnet. Den største konsekvensen for bileiere er at den livsviktige funksjonen eCall vil slutte å virke.
– Denne funksjonen er livreddende fordi den varsler nødsentralene om du krasjer og ikke er ved bevissthet, sier Nils Sødal. – Opp til 400 000 biler kan miste denne funksjonen når 2G-nettet slukkes. Det er dramatisk, fortsetter han, i en pressemelding.
Noen husker nok fortsatt debatten rundt overgangen til DAB for radio i Norge. Norge slukket FM-radio og gikk over til DAB i 2017. Kun Sveits har gjort det samme, mens andre europeiske land har beholdt FM-nettet.
– Nå er det samme i ferd med å skje ved at teleselskapene skal stenge den tidlige teknologien for mobiltelefoni og nett, sier Sødal. – Dette går utover både sikkerhetsfunksjoner og kan påvirke annen funksjonalitet i alle biler som har 2G-sender installert. Det kan være så mange som 400 000 biler, fortsetter han.
Nils Sødal i NAF mener teleselskapene, som eier 2G-nettet, og staten, ved Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) må vurdere konsekvensene av slukkingen.
– Det er viktig at norske teleselskaper og staten puster med magen og ikke slukker før man er trygge på at både eCall og andre systemer kan fungere i bilene. Dette har med trafikksikkerheten til mange norske bilister å gjøre, sier Sødal.