Illustrasjon: Pixabay
Radionyheter

Nedgangen fortsetter for riksradioene

Det er kanskje på tide å våkne opp for de store kommersielle radioselskapene. Denne uka har vi hørt at nesten 100 millioner i radioreklame er blitt borte. Ferske tall viser at nedgangen fortsetter. 

Radio opplevde en solid nedgang i juli i år, ifølge Mediebaromteret som Mediebyråforeningen står bak. Omsetningen av radioreklame gjennom byråene falt med hele 14,1 % i juli, sammenlignet med samme måned i fjor.

Dette er i all hovedsak reklame som formidles til riksdekkende radiokanaler, lokalradio er i svært liten grad med på disse tallene.

Det skal sies at det også er nedgang totalt sett når det gjelder omsetning av reklame.  Reklameomsetningen via mediebyråene viser en samlet nedgang på 8,1 prosent i juli sammenlignet med samme måned i fjor.

Etter årets sju første måneder ligger medieomsetningen 6,9 prosent bak tilsvarende tall i fjor, melder Medier 24.no. Samtidig er internett nå større enn TV-reklame.

Det er altså ikke bare radio som sliter i reklamemarkedet, men en nedgang på 14,1 % i juli kommer på toppen av at rikskanalene har mistet nesten 100 millioner kroner i omsetning de siste 4 årene.

Situasjonen er mest dramatisk for Bauer Media, som ikke bare mister omsetning, men har også gått 50 millioner kroner i underskudd de siste årene.

P4-gruppen er som største aktør de som isolert sett har mistet mest omsetning, men de klarer likevel fortsatt å levere overskudd til sine eiere.

Lokalradio derimot melder om gode tider. De siste dagene har lokalradio.no presentert regnskapet for Radio Metro AS, som har økt sin omsetning med 10 millioner kroner og går for første gang med overskudd. Vi har også skrevet om Radio 102 AS som melder om en liten økning i omsetning og overskudd i driften.

Det som bekymrer flere er at selv om lokalradio har fanget opp noe av omsetningstapet hos riksradio er dette relativt lite sammenlignet med alle pengene som faktisk er forsvunnet fra radio.

LES MER OM DETTE

(medier24.no)

 

Om forfatteren

blank

Kyrre Dahl

Kyrre Dahl har over 30 års erfaring som programleder og journalist i radiobransjen. Han driver bransjenettstedet radionytt.no, jobber for bl.a. Radionyhetene og diverse lokalradioer. Dahl er også nettredaktør på lokalradio.no.

Legg til kommentar

Klikk her for å legge igjen en kommentar