Illustrasjon. Foto: Pixabay
Radionyheter

Nesten 100 millioner borte fra riksradio, noe har gått til lokalradio

De siste årene har de riksdekkende kommersielle radioselskapene mistet nesten 100 millioner kroner i omsetning, viser ferske regnskapstall. 

De siste tre årene har vært en gigantisk nedtur for de store radiohusene, og nylig har både P4-gruppen og Bauer Media lagt fram deprimerende tall. Heldigvis står det langt bedre til for lokalradioene, der mange tidligere har meldt om økning både i lyttertall og økonomi.

Bauer Media AS gikk på nok en smell i 2018, viser regnskapene som nylig er blitt offentlige. I 2018 hadde Bauer et negativt driftsresultat på 28, 8 millioner kroner. I 2017 tapte Bauer 22,8 millioner kroner. De hadde noen små overskudd i 2016 og 2015. Det betyr at Bauer har tapt 50 millioner på bare to år.

Samtidig faller omsetningen. I 2015 hadde Bauer Media AS en omsetning på 192,5 millioner, i 2018 var den på bare 166 millioner kroner. De selger altså for 26,5 millioner kroner mindre enn for 4 år siden.

P4 Radio Hele Norge AS gjør det bedre, hvis man kun ser på driftsresultatet. I 2018 klarte P4-gruppen et positivt driftsresultat på 45,8 millioner kroner, opp fra 44,9 millioner i 2017.

Men, ser man på omsetning er det ikke spesielt lystig lesning for P4-gruppen. I 2015 hadde P4-kanalene en omsetning på 344,4 millioner kroner. I 2018 var dette redusert til bare 279,4 millioner kroner. Dermed har P4 mistet 65 millioner kroner av sin omsetning, som i all hovedsak er radioreklame.

Den totale omsetningen for de riksdekkende kommersielle radioaktørene er altså redusert med 91,5 millioner kroner siden 2015. I samme periode har riksaktørene slukket sine FM-nett og blitt rene digitale kanaler.

Det er vanskelig å si nøyaktig hvor reklameomsetningen er blitt av. Flere lokalradioer, med Radio Metro i spissen, har meldt om høyere lyttertall og høyere omsetning. Noe av dette har altså tilfalt lokalradio og dermed fortsatt omsetning av radioreklame, men det er svært lite som tyder på at alt har tilfalt lokalradio eller andre radioaktører. Det meste har blitt borte.

Om forfatteren

blank

Kyrre Dahl

Kyrre Dahl har over 30 års erfaring som programleder og journalist i radiobransjen. Han driver bransjenettstedet radionytt.no, jobber for bl.a. Radionyhetene og diverse lokalradioer. Dahl er også nettredaktør på lokalradio.no.

Legg til kommentar

Klikk her for å legge igjen en kommentar