Radionyheter

Nok en nedslående melding for radiolytting

Radiolyttingen går fortsatt nedover i Norsk Mediebarometer for 2018 og andre lydmedier er nå større enn radio. 

Bare 50 % av befolkningen hørte på radio en gjennomsnittsdag i 2018. Det viser ferske tall fra Norsk Mediebarometer, som er utarbeidet av Statistisk sentralbyrå. I 2017 var radiolyttingen på 54 % i den samme undersøkelsen.

Samtidig har andre lydmedier nå gått forbi radio. 51 % av befolkningen har brukt andre lydmedier i løpet av en gjennomsnittsdag i 2018, mot 50 % i 2017, ifølge Norsk Mediebarometer. Andre lydmedier er f.eks strømming av musikk og podkast.

Samtidig må vi huske på at svært mange lokalradioer fikk økte lyttertall i 2018, så nedgangen er først og fremst relatert til rikskanalene.

Går vi nærmere inn i undersøkelsen svarer bare 44 % at de har hørt på radio via kringkasting, mens 10 % har brukt nettradio i 2018, totalt 50 %. Nedgangen i radiolytting er størst blant kvinner, ned fra 55 % i 2017 til 47 % i 2018, mens mennene er mer trofaste mot radio, 54 % i 2017 mot 53 % i 2018.

Antall lytteminutter har også gått kraftig ned. Den var i 2017 på 78 minutter, mot bare 68 minutter i 2018, ifølge SSB. Nedgangen er sterkest i aldersgruppen 25 til 44 år, der radiolyttingen går ned fra 80 minutter til 57 minutter daglig.

På den annen side er det positive signaler i de nederste aldersgruppene. Tidsbruken på radio øker under 25 år. De mellom 16 og 24 år brukte 44 minutter på radio i 2018 mot bare 33 minutter i 2017.

På andre medieområder viser Norsk Mediebarometer at stadig færre leser papiraviser. Bare 30 % av befolkningen leser en papiravis daglig i 2018, mot 32 % i 2017. I 1998 var det 81 % som leste papiraviser.

Lineær-TV hadde for første gang en daglig oppslutning på under 80 prosent i 2012. Siden den gang har trenden vært nedadgående, og i 2018 var det 55 prosent som så lineær-TV en gjennomsnittsdag. Tar vi med direktesendt nett-TV, øker andelen til 60 prosent.

91 prosent av oss brukte internett en gjennomsnittsdag i 2018, som er en oppgang på ett prosentpoeng fra året før. Tiden vi bruker på internett har også økt noe, fra 2 timer og 38 minutter i 2017 til 2 timer og 47 minutter i 2018.

Om forfatteren

blank

Kyrre Dahl

Kyrre Dahl har over 30 års erfaring som programleder og journalist i radiobransjen. Han driver bransjenettstedet radionytt.no, jobber for bl.a. Radionyhetene og diverse lokalradioer. Dahl er også nettredaktør på lokalradio.no.

Legg til kommentar

Klikk her for å legge igjen en kommentar