I NRKs nye chattetjeneste om DAB fikk brukere beskjed om at at alle kanaler forsvinner fra FM-nettet, også lokalradio. NRK beklager og sier det var en misforståelse. OPPDATERT
For få dager siden lanserte NRK en chat der lytterne kan spørre om DAB. Der skal man kunne få svar på diverse spørsmål som angår den digitale overgangen. Men, det man får som svar er ikke mye imponerende sett med lokalradio-øyne. En observant leser har sendt oss skjermbildet ovenfor.
En lytter spør: Er det riktig at som jeg hører at hele FM-nettet stenges ned i løpet av neste år. NRK svarer: Ja, det stemmer, i løpet av 2017 skal alle FM-nett være slått av.
Dette er selvsagt helt feil, ettersom det bare er rikskanalene som skal slukke sine FM-sendere neste år. De aller fleste lokalradioer fortsetter på FM, minst fram til 2022, trolig enda lenger.
Når chatten fortsetter, merker vi lytteren vet mer enn den personen som er satt til å betjene chatten og viser til at han/hun har hørt at noen kanaler blir igjen på FM. I chatten får han vite at ingen blir igjen på FM. Som nevnt før fortsetter lokalradio, det blir heller ikke stille på FM-båndet der man ikke har lokalradio, ettersom utenlandske stasjoner, som Sveriges Radio, ikke har noen planer om å slukke.
I en henvendelse til NRK, beklager de at de ga ut feil informasjon, og sier det hele var en misforståelse:
– Vår rådgiver svarte feil fordi hun er ny og hadde misforstått noe hun også rettet opp i like etterpå, sier ansvarlig for chattetjenesten, Carina Berge, Hun påpeker at man ville sett dette rettet opp hvis vi hadde tatt ut et større skjermbilde. Her er fortsettelsen av Chatsamtalen, sendt oss fra NRK:

Hun forteller videre at de ikke har noe strategi om å utelukke informasjon om lokalradio i chatten:
– Vi har ikke en bevisst strategi om å lure folk bort fra lokalradio. Vårt mål er å tilby de samme NRK kanalene til hele Norge. Det var ikke mulig på FM-nettet, sier Berge til lokalradio.no
– Grunnen til at vi har startet med DABchat er fordi vi ser at det er et stort informasjonsbehov der ute. Mange trenger hjelp til bedre mottak. Vi tror terskelen for å ta kontakt via en chat er lavere enn å sende e-post og dermed et bedre tilbud til publikum, avslutter hun.
Litt tragikomisk at NRK i så fall ansetter såpass lite oppegående rådgivere…