Rettighetsorganisasjonen TONO hadde i 2018 den høyeste omsetningen og den laveste kostnadsprosenten i selskapets historie. Noe av inntektene kommer fra lokalradio.
Totalt sett hadde TONO i 2018 en brutto omsetning på 707,3 millioner kroner, en økning på 7 prosent fra 2017s bruttoinntekter på 661,3 millioner kroner. Etter lovpålagt fradrag på to prosent til Det norske komponistfond, tap og administrasjonskostnader kunne TONO legge legge 616,3 millioner kroner til fordelingssummene, en økning på 9,1 prosent fra 2017. Kostnadene endte på 79,8 millioner kroner, som utgjorde 11,3 prosent av brutto omsetning, går det fram av en pressemelding.
Inntekter fra kringkasting der radio utgjør en betydelig del, inkludert lokalradio, var på 194,8 millioner kroner i 2018. Dette er den største enkeltkategorien i regnskapet til TONO, men Online ligger ikke så langt etter med 149,9 millioner kroner.
– Vi tar ikke veksten for gitt. Vi er glade for å forvalte et så attraktivt repertoar, og 2018 var et krevende år, preget ikke bare av det daglige lisensieringsarbeidet, men også av tunge forhandlinger, kamp for opphavsretten og runder i rettsvesenet for å sikre musikkskaperne inntekter. Vi er godt fornøyde med brutto omsetning på over 700 millioner kroner og administrasjonskostnader på 11,3 prosent, , sier adm.direktør i TONO, Cato Strøm.
Det står ikke noe konkret om hvor mye penger hverken radio eller lokalradio bidrar med i opplysningene TONO har kommet ut med, men Strøm er likevel ikke helt fornøyd med musikkvalget på norske radiokanaler:
– Tross gledelige bruttotall må vi minne om at musikkøkonomien har noen få vinnere med gode inntekter, mens mange har små inntekter. TONO avregnet i 2018 penger til 176 000 enkeltpersoner. Langt over halvparten av pengene vi utbetaler går til rettighetshavere i utlandet fordi norskandelen dessverre fortsatt er lav i for eksempel radio og onlinetjenester. Det får naturligvis konsekvenser for TONOs norske medlemmer, sier Strøm.
Markedsområdene som øker mest er det digitale området, konsertområdet og utlandsinntektene. Det digitale området vokste med 13,6 prosent til 149,9 millioner kroner, særlig drevet av vekst i video on demand-tjenester som Netflix m.m. Dernest kom konsertområdet, hvor TONO økte inntektene med 10,86 prosent fra 2017 til 2018, og endte på 87,7 millioner kroner. Det største inntektsområdet er likevel fortsatt kringkasting. 194,8 millioner kroner av TONOs inntekter kom nemlig fra radio og TV.