Flere hører nå på radio sammenlignet med på samme tid i fjor. Det viser lyttertallene som Kantar utarbeider for Norsk Lokalradioforbund.
I første kvartal var totalt 54,8 % av befolkingen innom en radiokanal daglig. Det er 0,5 prosentpoeng flere enn i første kvartal 2024, viser tallene fra Kantar. Det er også en økning sammenlignet med tallene for fjerde kvartal 2024.
Det er særlig NRK som har økt, år for år. Den totale lyttingen på NRK er nå på 38,6 % daglig mot 36,8 % i fjor på denne tiden. NRK P1 har økt fra 21,3 % til 23,7 %, NRK P2 fra 6,9 til 7,8 %, mens NRK Petre har økt fra 4,4 til 4,9 % daglig oppslutning.
For de kommersielle er det mer variert. P4 hovedkanalen går fram fra 10,3 % i Q1 24 til 10,8 % daglig oppslutning i dette årets første kvartal, ifølge tallene fra Kantar. Radio Norge går derimot ned fra 4,3 % til 4,0 %.
Lokalradio går dessverre også ned fra 7,1 % i Q1 24, totalt for alle kanaler, til 6,6 % daglig oppslutning i første kvartal 2025. På den annen side er lokalradio litt opp sammenlignet med fjerde kvartal 2024
Lyttingen på utenlandsk radio er mer stabil. Det er 1,4 til 1,5 % som velger å høre på en radio som ikke stammer fra Norge.
Noe av forklaringen på de økte lyttertallene ligger nok i at påsken i fjor falt i første kvartal, mens den i år rammer lyttertallene for andre kvartal.
Ser vi litt lenger tilbake i tid er trenden at lyttertallene går nedover. 1. kvartal 2023 var f.eks den totale lyttingen på 57,6 %.
Tallene det her er snakk om er utarbeidet av Kantar for Norsk Lokalradioforbund. Det er ikke sammenlignbart med PPM-målingene som Nielsen gjennomfører da de to undersøkelsene er utarbeidet på forskjellige måter.




