Nea Radio økte sin omsetning i 2020 med over en million kroner. Samtidig ble overskuddet doblet. Daglig leder Stian Elverum forklarer økningen blant annet med lokalt innhold på FM.
Ifølge de offisielle regnskapstallene økte omsetningen i Nea Radio AS fra 12,1 millioner kroner i 2019 til 13,2 millioner kroner i 2020. Resultat før skatt økte i samme periode fra 267 000 kroner i 2019 til 512 000 kroner i 2020.
– Nea Radio AS har vokst i mange år, siden i 2016 har vi nesten tredoblet omsetningen. For å finne forklaringen på dette må man tilbake til utvidelsen på FM/DAB i 2016 og at rikskanalene valgte å slå av FM. Det forteller daglig leder Stian Elverum.
– Dette fikk vi en god boost av, både i form av at vi er en av svært få kanaler igjen på FM i Midt-Norge og at vi har utvidet både innholdssatsing og kanalutvalg på DAB, sier Elverum til lokalradio.no.
Nå sender Nea Radio live og har folk i studio fra tidlig morgen til sen kveld, nesten 18 timer av døgnet er fyllt opp av lokalt og regionalt innhold.
– Vi har også solide team både på marked og i redaksjon som jobber godt for å levere et godt produkt på radio samt å sørge for at lokale annonsører får mer enn hva de forventer når de bruker oss til å få solgt mer av sine varer. Ellers har vi hatt en stor vekst på radiobingo som også for oss betyr utrolig mye, sier radiosjefen.
Også i 2021 ser det bra ut for Nea Radio som trolig kommer til å slå fjoråret økonomisk, men det er usikkert med hvor mye.
– Radiobingoen har fortsatt høy omsetning og Nea har ansatt to nye på redaksjon og to nye på marked bare siden i vår. Første halvår 2021 ga et resultat på 8.300.000 kr mot 7.200.000 kr i 2020 med et tilfredsstillende resultat, avslører Elverum.
Han forteller også at det er svært oppløftende å snakke med kunder og bingospillere for tiden.
– Kundene er bevisst på å bruke lokale medier til å markedsføre seg lokalt, det gjør at lokalmediet vokser. Bingospillerne er opptatt av at vinnerne skal bo og være lokale. Vi markedsfører oss stort lokalt og vil være en aktør som er i front og som leder an i både samfunnsdebatt, underholdning og ikke minst som en foretrukken annonsekanal, sier Stian Elverum om fremtiden