Radio Metro går oppover på de siste lyttertalIene fra Kantar, som gjelder for 1. kvartal 2023. Det skjer etter at kanalen har gjort flere endringer, forteller programsjefen.
Radio Metro er landets største lokalradio målt i faktiske lyttere. Hovedkanalen til Metro økte med 2200 i første kvartal til 183 200 ukentlige lyttere. To av de tre søsterkanalene hadde også et oppsving, mens The Beat holder seg stabil og er landets nest største lokalradio.
– De store radiokanalene på kommersiell side har gode tider med oppadgående piler i sine lyttertall, derfor er det ekstra gledelig å kunne hente lyttere i det samme knalltøffe markedet, med såpass tøff konkurranse, uttaler en smilende programsjef Tomm-Espen Kroken.
Han sier videre at det måtte en tydelig kursendring til, da han startet som program og musikksjef i kanalen sommeren 2022. Jobben ble raskt å analysere status for Metro, og finne ut hvilke endringer som måtte iverksettes for å snu den negative lyttertrenden man opplevde, etter en pandemi som rammet redaksjonen knallhardt.
Det nyoppstartede «MetroMorgen med Stian og Tiril» ga lytteren en frisk start på dagen, og noe som raskt skulle vise seg å slå godt an blant Radio Metro sine lyttere.
– Et av de viktigste redaksjonelle grepene vi tok, er å la lytteren ta større del i alt av saker vi tar opp på lufta. Enten det gjelder engasjerende temaer, å være et sted hvor lytteren kan få dele sine meninger, eller å få være med på å bestemme musikken som til enhver tid spilles. Lytteren får mulighet til å påvirke utfallet, forteller programsjefen.
– Dette vet jeg av tidligere erfaring har en fin effekt, blant annet er det med på å knytte lytteren sterkere til brandet. Lytteren føler det blir deres kanal, sier Kroken.
Dertil måtte kanalen også gjøre en større omlegging av musikkprofilen.
– Godt innhold, sammen med god musikk har gitt en positiv effekt, helt åpenbart, sier programsjefen videre til lokalradio.no.
– Vi gleder oss til å ta opp kampen videre om å kapre enda flere lyttere. Med Radio Metro, The Beat, Radio Rox, Radio Classic samt implementeringen av de flinke folka i Lokalradioene Innlandet, med daglig leder Bjørn-Martin Brandett i spissen, har vi et godt og bredt produkt å tilby ørene der ute i tiden som kommer. Det er gøy å kjempe som David mot radio-Goliat’ene, og se at vi får inn noen fulltreffere, uttaler en svært fornøyd Kroken avslutningsvis.