Koronapandemien har ført til forandringer for mange lokalradioer, både i økonomi og produkt. Ikke alt har vært negativt.
Radio 3 Bodø er en av lokalradioene som har fått merke konsekvensene av pandemien og de mange tiltakene myndighetene har iverksatt på grunn av den. Det førte til hjemmekontor og nedgang i lyttertall og reklamesalg, men også til oppgang i radiobingo og mer interesse for lokale nyheter.
– Det største problemet har kanskje vært uforutsigbarheten hvor vi vanligvis vet når det er gode og dårlige tider har vært litt lotto nå. Det sier Benjamin Solås, som er stasjonssjef i Radio 3 Bodø.
Han forteller at radiobingoen hadde en solid økning i salget av antall bonger i begynnelsen av pandemien, samtidig som det var en markant nedgang i salget av radioreklame. Solås nevner en nedgang på rundt 300 000 kroner bare i løpet av våren/sommeren i fjor.
Korona-situasjonen har også endret produktet som går på lufta, og det har blitt mer fokus på lokale nyheter:
– Nå begynner vi å komme tilbake til normalen igjen programmessig. Vi har fortsatt ekstra fokus på nyheter og pressekonferanser. Selv om vi ikke sender alle pressekonferanser slik vi gjorde i starten sender vi fortsatt de relevante lokale, forteller stasjonssjefen.
Radio 3 Bodø har merket en nedgang i antall lyttere, men aner en større interesse for lokale nyheter:
– Det er jo lov å håpe at dette kan gi en positiv utvikling for lokalradioen, at flere får med seg viktigheten av lokalt nytt som man får mer på lokalradio enn nasjonale kanaler eller regionskanaler, sier Solås til lokalradio.no.
Radio 3 Bodø gikk fra hjemmekontoret til Solås ( bilde ) de første ukene etter lockdown i mars. Det skyldtes i hovedsak at stasjonssjefen måtte i karantene etter en reise. Nå foregår det meste i det ordinære studioet, men hjemmestudioet er fortsatt oppe og går og brukes ved diverse anledninger.